Isnin, Jun 2

First Day in USIM ~ new world!~

Salam to all.

This is my first post just after step into a new world. Campus world. Well, i'm trying to find the word and to express everything what's all in my heart. This is whai i feel and hope there is a lesson to be learnt espesically for myself.

Addinu Nasihah. Agama itu nasihat.

ok. nak start dari mana? Hmm.. dari first day i step in. But before that, i want to story a night before.

~mlm sblum berangkat~

aliah datang rumah aku dalam pukul 9 kot. aku tersedar n terjaga dari tido. ntah r. patutnya malam tu beriya mengemas for the last shot. tapi bila lepas maghrib tu aku rasa mcm dizzy sket. maybe sbb aku mkn ubat selsema. katil bilik anyah terasa ringan je badan nak landing. so, terlanding la. sedar2 aliah dah datang. hmm..layan2..tak sedar masa berjalan dah pukul 10 lebey. well, dh nak balik tu, baru mcm talk heart-to heart. barulah aku tau, macamana sbenarnya hati aliah ni. aliah dah balik, aku ape agi mengemas la barang-barang. tapi dh sampai pukul 12 lebey, aku dah flat. ye r. makan ubat buat ak rasa nak tido awal. padahal masa tu baru je kol 12 lebey. tak macam kebiasaan. pukup 12 tu pun tak rasa ngantuk agi. so, dh tertido laa.

barang yg dh pack siap cuma beg baju n beg makanan n troli barang. ade r dlm 90%.


Sabtu, 31 Mei 2008.

Sebelum berangkat.


Harini tersedar awal. walau aku tido kol 12. biasa, susah gak nak bangun awal. aku tersedar dalam pukul 6 tepat. so, terus mandi n solat subuh jemaah kat bawah. mmg siap cepat r, sebab ada barang sikit lagi, aku nak bawak. tp tak tersusun. lepas solat, abah terus kata " ha, siap cepat. pukul 7 kita gerak." Aku dah terkezutt..dh tak dapat nak pikir waras sangat. sebab terasa ada r gak byk barang yg kecik2 yg aku nak bawak. n nak pk n cari buku apa nak bawak. mcm dictionary sume..tapi tu r. huhu TT_TT
so, terfikir kat benak aku, cuma borang2 and fail sijil. yang jadi kelam kabut tu bila fail tu aku lupa letak mana. punyela merata mencari at last, alhamdulillah Allah bagi ilham ak teringat bendalah tu ada kat kabinet besi. So, nak citenya, pagi tu agak kelam kabut sket. n aku bajet nak lengkap kan sume borang2 yg patut diisi tu malam semalam. tp sebab dah terflat, so borang2 tu sume tak terisi.


Dalam Perjalanan


dalam kete, aku mula2 baca paper. pastu dah lama2 naik ngantuk mata aku. so, tido r sepanjang perjalanan tu. celik2 je dah sampai usim. mata aku mula nak terbukak bila dh sampai dekat entrance.


Dah sampai so, pergilah ikut direction yang security guard tu tunjuk. dah setel parking, kitorang pun menuju la tempat yang patut dituju. Masa tu, tak de plak orang yg nk tunjuk arah ke, kat mana tempat pendaftaran. tapi tak ramai orang pun kat situ. n takde plak tampal besar2 ke kat mana arah seterusnya nak pergi. Dia bajet macam kita tau jek. Dalam hati aku membentak, ape r . takde usher ke! Dah sampai tempat sepatutnya, aku ngan mama main terjah je r. ikut yang macam kertas program. tulis tempat pendaftaran DKP2. so, mencari2lah DKP2.


Masa waktu pendaftaran

dah jumpa then melangkah masukla ke DKP 2, masa tu mcm sesi fotografi. so, aku yg tak tau apa2 ni, terus ar amik no. tengok, bila dh smpai turn, kakak tu tanya. "Mana slip pendaftaran? " Aku mmg blurr, tak tau ape. kate r. "ntah. takde" "tak pegi bilik sebelah lagi ke?" "tak. tak tau"

pastu akak tu mcm naik suara sket. tapi takde r nada marah.


"laa..nape tak tanya orang??"

" takde orang pun tadi.."

Dlm hati aku..' ekeleh..dah r takde usher. mane r aku tau nak pegi mane! '


so, pastu kena r pegi bilik pendaftaran dulu. angkutla segala barang. dlm hati aku terasa lak..aku ni dah r bukan nak masuk sangat usim ni. bolehlah jugak nak dikatakan. terpaksa. (scr jujurnye). mcm aku pernah kata, usim is my last choice instead of no other choice. so, bleh agak tak camne perasaan aku bila mula2 masuk. tp ak try r gak prepare mentally but not emotionally. i feel nothing. fikiran aku terasa kosong. n hati terasa plain. somehow, ak tak teruja pun, tapi ak just rasa teruja sikit sebab nak masuk dunia baru. n fasa baru of my life. itu je. but for usim. i feel nothing. tak excited. nak kata gembira pun tak gak. mungkin sebab bukan pilihan aku. dats y. tp nak kata aku sedih dapat usim, pun takde r jugak sebenarnye. rs terkilan sikit tak dpt pe yg aku nak, tp tak sedih dpt ape yg aku taknak. ha mcm tu r lebey kurang perasaan aku.


So, masa mendaftar tu aku amik masa lama glerr..sebab aku tak isi borang2 yang patut dah isi. penat tangan!masa tu, aku terasa aku gerak sangat lambat. berbanding orang lain. baru terasa, penangan tak prepare! huhu ..memang ada kelebihan bg orang yang bersedia n sentiasa bersedia. bagi mereka yang tak bersedia, memang agak rugi. Aku termasuk orang yang rugi sikit, sebab lambat n terlepas plak taklimat utk pelajar baru . Lambat sebab tak prepare. Tak fully rasa nak masuk. n tak terfikir nak duduk lama. sbb pada fikiran, harapan masih ada pada UIA. so, settle pendaftaran dalam pukul 12 lebey. lps tu, disusuli ngan jamuan. Dah makan2, mama n abah gi toilet. Then, gi kete n terus gi camelia court. Tempat aku tinggal.


Kolej Kediaman Camelia Court (KKC)


So, dah dapat tempat parking kat tepi jalan. Bermulalah sesi mengangkut barang. Aku dapat blok A5-1-1. Tingkat 5!! Haizz....kuruslah aku macamni. Sememangnya pernah terfikir gak nak buat banyak puasa bila dah masuk campus ni. sebab aku masa kat rumah, jarang2 sangat puasa. Ye ar dlm zon selesa. huhu..T_T teruk r gak. So, tariklah troli bag tu dengan mama. Mama hantar sampai depan blok je. Dah habis angkut n tarik bwk gi depan blok, it's time to angkut barang bawak naik atas. tp sblum tu, dah cek dulu, kata mana bilik mmg betul ke bilik A5-1-1- kat situ. pergh..sekali naik, tercungap2 aku.huhu..pastu dah kompem bilik, aku letak dulu beg sandang n sume barang kat atas katil. Dugaaan dah letak barang dulu, aku turun balik. cakap kat mama bilik tu betul. lpas tu, angkutlah beg baju yang agak berat. ya Allah, hanya Allah je tau rasa dia. dah sampai tingkat 3, pun dah tercungap. memang la sangat.. gembira bersama usim. motto tu memaaang ada makna! T_T.. dah sampai, juz letak je bag kat situ n turun lagi amik barang seterusnya. angkut lagi barang, mendaki tangga. sorang2 je angkut tau. abah tunggu kat kete. mama tunggu kat bawah. adik-beradik aku lak takde satu pun ikut. sume ade hal. huhu..kadang2 terasa r gak. dulu masa dorang masuk univ, masuk asrama, aku mesti ada ikut sekali. ye r.. nt nk kene tolong angkat2 kan barang..tapi masa aku, takde sorang pun. tp takpe r.nak wat camne..


dah sesampai je ak kat tingkat 4, baru ak teringat, aku tertinggal kunci kat atas katil. saspen aku! takut2 terkunci. tiba2 betul n tepat sekali jangkaan aku. dalam bilik takde orang. n kunci tertinggal kat dalam. Ya Allah...! Pastu aku pun turun, n kata kat mama aku tertinggal kunci kat dalam. Mama tanya, " macamana boleh tertinggal?" habis r kena smatch.. aku juz jwb, tadi letak sume barang. n terletak kunci tu atas katil tapi bila nak keluar, terlupa nak capai balik. sbb ingat sekejap je. lagipun ada orang masa tu. tapi, aku ada separuh menjerit sket kat mama n orang pandang.., masa mama smatch2..aku kata aku penat! n terus angkut barang lagi naik atas. then abah datang. bla2.. kena lagi smatch.. tp smatch abah tu rasional sket. smatch mama meleret2..( biasa mmg mcm tu)..pastu, abah suh pegi tanya orang yang jaga2 kat situ. mintak master key. so, pegila pulak pejabat pengurusan asrama. dah masuk, kena sound lagi. bla2...yg aku capture lebey kurg mcm ni. " mcmamana boleh jadi mcamni?ini baru masuk dah buat hal. dah buat nama buruk. kalau berlaku lagi, memang kena denda n bayar 5ringgit.ni sebab baru, saya bagi. " T_T..sedey r plak dengar. tapi kaver2..ak juz menjawab lemah. Dah dapat master key, angkutla pulak bakul ( ni barang yg last) naik atas. Angkut sama2 dengan abah. tetiba bila dah sampai atas, tengok2 dah ada orang! hmm...sabarnya hati..dah dapat master key, dah kena sound, then ada orang plak. master key tu tak guna pun. mmg harini free2 kena sound n smatch. all together!. hmm..dugaan. nak wat camne. ..huhu... masa sibuk2 angkut barang tu, ade r gak orang tegur..dia tanya..nape lambat? baru sampai ek...huhu..aku tak tau nak jawab ape? nape lambat..hmm...nape ek?? satu harini je..byk kali aku dengar perkataan lambat! argghhh... dah setel angkut barang, tukar tudung n berkenalan sat ngan roomate baru dah setel angkut barang, tukar tudung n berkenalan sat ngan roomate baru, kitorang pun mintak diri nak gi campus lak.


masa tu, baru aku teringat, master key tu orang tu bg guna 5 minit je! Ya ALLah..ak rasa dah lebey 5 minit dah..ak mmg terlupa. cepat2 gi kat pejabat dia returnkan. dh nk return, kena sound lagi..kata cik annie "kalau awk lambat je lg sikit, sy dh nak announce dah nama awak" huhu 0_o then gi r plak menuju ke campus USIM. ak ketinggalan, n agak lambat r gak. ramai dah pergi...
so, aku gi naik kete. Dari KKC to USIM almost half an hour. Then, tiba r saatnya berpisah.. ckp ngan mama..mintak halal n mintak maaf segalanya. dah lpas cakap tu teras sebak r lak. pastu salam abah. then, angkat kaki n blah...semakin menapak, semakin jauh aku tinggalkan mama abah..tp they still there. mata dah bergenang. i try to control n said to myself .." you are matured gurl k. Qurratul dah besar..xbleh nangis2 lagi.." then, aku pndg blkng n melambai kat mama abah by heart n soul..


to be continued...




Tiada ulasan: