Rabu, April 9

Temuduga Darul Quran JAKIM...




Bismillah..


Today i've go through DQ Interview. I feel nothing. No feeling at all. No cuak. No worry. Nothing at all. xde perasaan. Alhamdulillah Allah bagi aku ketenangan.


My interview was held at Masjid Negara. I choose the nearest with my house. There were almost only 20 candidates. I am sure at DQ there will be more. By the way, I reached MN at 8am but then, I ask mama to go to the cafe nearby to have a breakfast first, before the test and interview proceed. We had our breakfast almost for 20 mins and make the registration at 8.30am. After I registered my name, we we tolded to go to Kuliah Room 1 to have a test which testing us on Arabic and Tajwid. We were given 10 mins to complete the test and after that the paper will be pick up.


The question quite easy. Asking more to basic. I'm not very confident with all of my answers. But i've done my best with what I knew. I still remember one of the question is translate National Mosque into Arabic. I answered Masjidul Watoniah. I dunno whether it is right or wrong. Hentam saja la..


Next will be general panel. We will be interviewed personally. I waited for almost more that an hour as I've registered a bit late than others.


Zon BM ***


Masa masuk bilik 1 untuk panel am, bagi salam dulu. Lepas tu dia sebut nama. Sembang2 biasa je..Dia tanyalah



kalau diberi pilihan andaikata dapat tawaran ke IPTA dan Darul Quran, dua2 sekali dapat, nak pilih yang mana.


Jawablah

"Saya akan buat istikharah bila nak buat pilihan"


Dia kata,saya nak jawapan sekarang jugak. Berapa peratus kecenderungan nak pilih masuk DQ..


Huhu..adeihh mmg da agak dah soklan cepumas ni yg akan kua..nak sangat peratus..alih2 jawab je r 70%..xmo nanti dia tanye banyak2..

lagi dia tanya, kat sekolah mmg pakai tudung labuh ke..sekolah bagi ke? hoho..kata kat dia, "suka hati kita nak pakai apa..tp kat dalam kelas pun xramai yg pakai. setakat sy dgn kawan sebelah je" lagi dia tanye.."cita2 tu rasa-rasa ada kaitan x dengan nak hafal quran?" hehe part ni best..jwb la.."sy nak amik undang2 nanti. Jadi kalau undang2 tu mesti nak guna undang2 quran. mmg xakan lari. kalau nak jadi benda lain pun, mesti saling berkait punyer"..


pastu dia kata, bagus2..pandai jawab..


lagi dia tanya, pernah masuk ujian hafazan ke? mmg minat sendiri nak hafal ke atau ada mak ayah suruh?

jwb je la.."erm..mmg pernah la gak masuk pertandingan hafazan..nak hafal tu mmg minat sendiri..Mak ayah xde paksa.."


pastu dia tgk rekod ko-ko..bila smp part sukan, ..masuk 4x400..pastu dia kate.."erm ni awak lari laju. dkt DQ nt pun nak lari jugak ke.." huhu..ak kate kat dier " erm xdela..tu lari masa budak2..form 3..itu pun cikgu paksa..kalau x, takder nye.."


kira sesi temuduga ni paling sempoii n paling rileks. dier xtanye banyak2 r plak. ak pun xbnyk ckp masa ni. ntah r ..xde mood kot nk ckp bnyk2..



dah habis tu, smp la panel hafazan..pegi bilik sebelah pulak..kena dgn ust. sebelum tu de la budak lain tasmik dgn dia. budak tu lelaki. baca agak lancar la gak. ade gak yg sekat2..biase r tu..smp turn ak, ust trus suh bukak ms 192. cari2 r gak. xjumpe. baru dia terperasan ak pegang kitab zanji bukan quran. pastu dia kata.."laa kitab zanji ke..meh sini.." terus dia lipatkan satu muka suh ak datang balik 12.10. hafal satu muka tu..


aku pun ape lagi..blah la..cari port..baik punyerr..hehe..startla menghafal..mula2 lancarkan dulu bacaan. mak aihh punyer r payah nak nk bagi lancar..maula gak dlm 10 minit. tergeliat2 lidah nak menyebut..huhu..nasib baik r cool je ..xde cuak ke ape..kalo x mmg xdpt la nk menghapal..nk hapal mmg kene fokus tol2..tp alhamdulillah ak dpt enjoy hafal td..hafal xder r men redah je..tp ade la gune kaedah sikit..da dekat kol 12 tu ade lg 2 baris xhafal lagi..ah sudah..redah je r gak..ulang 10x tiap satu..n dlm nak jalan gi bilik kuliah 2 tu, ulang baca dari atas. xsempat nak hafal dari atas pun..huhu..tgk2 bilik tu kosong n jam kat dlm bilik tu jarum pnjg dier da lepas sikit dari no 2..huhu..abes r..dier potong markah ak..sbb lebey semint..xamanah pada masa..


so, ak pun masukla dgn seredah-redahnye...tgk2 la page tu..pastu ust dah mintak hulur kitab zanji tu..sbb dier pon xhafal..
so ak pun mula la baca ayat dier..main baca je apa yg terkeluar, itula dier.. dah smp baris ke-3 ak da lupa2 sket..n der xlancar..lps tu ok lagi..kejap lancar laju, kejap lupa permulaan ayat seterus dier..tp ALhamdulillah r..kira 3/4 dari page tu ak dapat hafal..tp tersengih kerang busuk gak, nk mintak ust sambungkan..tapi tak terkluar r lak suara nk ckp..just bg signal ak xingat nk sambung ape..huhu..

bila dah habis hafal, ust kata."Tahniah,..xde org yang hafal kitab zanji ni.."
aku kata " payah la ust, zanji tu..perkataan dia payah2 nak sebut.."

pastu ust tanye.." awk dulu sekolah mana?"

"Seri keramat", ak jawab,,

" oh..sekolah biasa la.."

"A'ah.."

" Awk ada hafal surah apa lagi ni..?"

" Erm,...surah Al-Mulk, Sajdah, Waqi'ah..A'ala, Ghasyiah.."
(lps tu aku diam..dlm hati..' ah sudah...mati ak kalo dier tetiba tebuk..naya je..)

" Ok, sila baca surah Al-Fatihah dgn bertajwid.."

fuhh..lega..

alih2 dah habis ujian hafazan, ak terpikir. ala, baiknye la kalo ak hafal zanji tu xyah bertajwid..lagi senang nak sebut!..
xpela..da lepas...

So, mcm tu la temuduga Darul Quran..

BIla pakai jubah dgn tudung labuh mcm tu, rasa mcm tenang je..ntah r..ntah nape ak suke pakai mcm tu. skali sekala rasa syok n seronok..mcm JPA nyer interview hari tu..mcm tersekat je nak pakai mcm tu..mama kompem melarang..suh pakai tudung biasa..nk bg nmpk elegan..huhu..ikut je la..

jadi kerisauan r plak, bila balik ni..ak rase mcm ade harapan je nk dpt DQ ni..sbb ade je org xdpt hafal satu muka..huhu..tapi dia nak pilih 250 dari 800 orang..xtaula ak ni termasuk ke x..
kalo termasuk, naya la gak..sbb keputusan JPA keluar 12 hb! DQ masuk 10hb!..huhu..DILEMA...

Lps, gi temuduga, mama ajak gi Taman Orkid..
so ikut je la..mama belik 4 pasu bunga orkid warna purple ungu..

Dah dekat kol 1 lps tu, balik la rumah....


1 ulasan:

lailanajwa91 berkata...

"Kalau semua orang takut nak jadi peguam sbb takut sebelah kaki masuk neraka, siapa yang nak bela umat Islam?" Klu lakukan apa-apa kerja dgn ikhlas kerana Allah, insyaallah usaha anda akan diredhai.. Bagi la cket tips nak hafal al-quran nie...Sampai kitab zanji pun bley hafal!!! Tahniah2