Rabu, Disember 31

Sayonara 2008

2008 is a colourful year. Lot of things happen. A transition of my life! Lets see how was it..

Just graduated from secondary school. Not going to school anymore :( I'm so bored!!! I finished my last paper which is Arabic on 4th Dec 2007. 3 days later i feel the worst day in my life. THe most boring day in my life I guess. Well, in this month I don't really do anything. Online almost everyday, and 24 hours. Keep chatting with people that I dont ever know them and some more active in forum!

This month I think I start to take driving class. But the process was so long! I can't really remember whats going on in this month. Ouhh. i took English class in UIA. BUt i dont think it is a good class as I hate it so much from the first week! Honestly, I suggest anyone don't take English course in UIA for SPM leaver. It just not much thing but somehow, if British Council you'll got more benefit.

12March~~ the SPM result came out!!! My result not too bad. Alhamdulillah. Praise to Him that give me such result. My result so colourful. Most of the grade have in my slip! My result got ABC. Ais Batu Campur. hoho ~_~. There only 3 students that get 10As including myself. But no wonder I can get such result because I took 14 subjects!

Busy applying scholarships and attending interviews. I got 2 interviews only. JPA and Darul Quran. My DQ interview, I cant read Quran at the time because of uzur, that I've being asked to memorize kiTab zanji! fuhh...but it is a good experience. Besides, for JPA interview is such a lovely experience. See here >>

Waiting for JPA call. Unfortunately I didnt get it. And u know what, i got DQ! Actually I can expect that I get it but I just don't hope so much and somehow I am scared if I get DQ. Then it become for real. Ah sudahh...seriously I didn't know what to decide..My heart is like both side. Then mama said, no need to go. I just follow her say. Well this month I've posted how it feel don't secure the place for scholarship. Well, I got Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) for the IPTA. I registered there for accounting. Nice experiece. Somehow there was a rayuan for those who not secure the scholarship in first place. I still remember that I asked help from a brother from UK. Helping me review my appeals. He do reconstruct my sentence. I guess, he is really genious.

I got 2nd call for JPA. Perhaps because of the good and 'diplomacy' words I got 2nd chance. Thanx bro! Thanks to Allah. I've been in USIM for almost 2 weeks. In a week of istikharah, I've decided to take this challenge! June is a month that I start finding information about the course and the college life. From forum, recom and also a good chat friend of mine that still available until now.

I still remember 5th July is the first day of JPA meeting, and for registration to Taylors. The day of my life having new place. A good place to live! Casa Subang..such really nice. People should be really grateful how bless to be there. The accomodation almost perfect for me. Rather that hostel in USIM, no TV, no refrigerator, no ASTRO and no single room!. I got single room! So lucky. Alhamdulillah.

My life in taylor and ICPU begins! A LOT of new things happen and trying to comfort and manage my new life as it is. The life being here, is getting challenging. It's challenge me a lot!!

Getting busy!

Getting more alive. as I've went to few programmes that being conducted from past seniors. Oversea. ISK, Syahadatul Haq, IPK yg terjadi ISK. I got new aspiration fro Islam. New awareness. I'm more aware what am I doing, the only thing is the sake of Islam. SOmehow, I start to think more about islam from before.

Busy with final project! Seriously I feel sometimes 'tired'. But I need to continue as this is the road that I've chose. No matter what I need to succeed! Well, this month got final exam which is 30% will be the final mark for 1sem!

Just right after exam, is my sister's wedding! Oh dear. So busy with kenduri this holiday. However, this holiday is really exciting and wonderful as it end with family vacation in Teluk Batik and Lumut. I've took ride on banana boat. 2 times. 1st one, I sit in front! THe salty water of the ocean splashing on my face a lot!! I imagine that those waves is the obstacle that I going through. It's really fun! And then, went to Lumut. I learnt how to swim from Abah. Good experience. Well, my say, the key is, you need to relax and make sure follow teh technique properly and wait to have your own rythm. Adjust a bit and keep on.

Here there, a C O L O U R F U L life of the year

Welcome 2009!

Today is Wednesday. The last day for year 2008! and Today also 2nd day for the first year of Islam.

What is my azam for this new year.

1. I want to FLY

Why? I want to see islam there. In Canada, in toronto! I wish to be there. The only reason I want to fly because I want to spread islam. islam is the best way of life. islam propagate the best guidance for life. islam is a submission to God. by that you will find peace in life. Dare? Let's have that peace.


1- I need to apply all those good that islam teached me.
I should practice islam itself for MYSELF first! No matter what, I hate to see people look down to me because of islam that i have in myself. No reason for that. IT shouldn't be. The only thing I should do, is be good!

Especially a GOOD KID. T_T..the hardest one i think. Nevermind, i will try try and try.
so thats some of the azam.

it is interconnected.

1. to FLY > SPREAD islam > APPLY n PRACTICE islam > Be GOOD kid and muslim

How to fly?

I should put my time more to important thing and things that related to make me FLY.
Such as, PRAY, WORK HARD, DO NOT GIVE UP, FOCUS, PATIENT, DETERMINE, TAWAKAL, STUDY (of course!), get HIGH MARK for every subject, PASS cutt point IELTS and first mid sem.

What can make me fly?

Of course ONLY with Allah's will. THerefore, I should please Him more to make me fly. If let say, in His will I'm not set to be there, then it is okay. I accept it. But currently, thats not my business. I even don't want to listen those pessimist thing. I want to keep positive as that the only thing that will keep me ALIVE!

Life will end when you stop believing, and hope will end when you stop dreaming.
If you can dream, you can achieve! What is dreamable is achievable.
I will realize the POWER of a DREAM

BUT a dream is NOTHING, unless I WORK FOR IT.

Sedangkan Allah pun, kata, dalam hadis kudsi,
"Aku menurut persangkaan hambaKu kepada-Ku....."

and, takkan ubah nasib sesuatu kaum melainkan dia mengubah apa yang ada dalam dirinya
- Ar-Ra'du, 11-

So keep husnu zonn to Him. THat's much better rather than keep holdng negative thinking that only killing. Other than that, it is my own EFFORT and WORK HARD. STRUGGLE till the end.

I try so hard, and go so far, in the end it doesnt even matter....

But i need to keep say it LOUD, Why?

So that me myself also will always keep pushing the limit of myself.
I WANT it, so I MUST do WHATEVER it TAKES! No matter what! as long in Allah's please.


how to achive this azam?

It is only by have the knowledge about islam. WHere to get the knowledge?? Sort of...so many ways..if i cant get it from usrah(which mean i can even follow it as because of something) then, i can ask my friend what they get from usrah. Perhaps that could be much better, at least they also get pahala because telling me. If not, they just keep it. But i need to work for it. Get it from other people. I dont want to miss it even i can't attend any usrah anymore.
A strong reason for that, I want to put my parents back. Its ok, mama don't give me to go. It doesnt me I will stop myself from getting tarbiyah. There's a lot of way to make it. Now, I want to show to mama, that I'm not as what she think I am. How? I have to CHANGE myself la! To get mama trust, so that, i can follow later on. let say in canada ke..but for now, i really need time, to get mama's trust. How? By DOING GOOD. Help her a lot at home. Help doing household, don't ever make her angry(thats the hardes thing as she used to mad to me T_T).

To gain Allah's bless, that's what I need to do.
It also one of dakwah that i preached.
Now I should realize, my time is very limited. I should appreciate my time with them. I don't want to regret later on that I dont do much good to them.

Yeah..my azam is TRYING to be GOOD.

So let's stop here, as I need to do lot of housework. A tonne of it! ~_~
Settle it before I back to casa, to taylor ~to college life.

A good muslim is to be prepared for everything.
I should get prepare myself. Even now, I shouldn't do anything bad and anything that waste.

Oh that is my azam too for 2009.
Ok, lets make a list here.

2009, azam

1- Be a GOOD MUSLIM. Show good example. SHow ISLAM is the best way of life! pply and Practice Islam. WHOLE- fully
2- Be good child.
3- Avoid useless thing, thoughts and anything that NOT GOOD
5- CARE other people. ALERT with WORD ISSUES, especially what happen to muslim world

Ayuh BERHIJRAH!(kepada yang LEBIH BAIK)

Khamis, Disember 25

Sikap mukmin bila dipuji

Ketika perjalanan pulang ke rumah setelah usai majlis di rumah saudara di Sg.Buloh, terdapat padaku kitab yang abah baca- 2 buah. 1- Shahih Al-Bukhary, 2- Kitab terjemah Al-Hikam karangan Sheikh Athoi'llah.

Mula2 aku saja selak2 baca kitab shahih bukhary, tapi lama2 fening. mungkin bahasa agak tinggi. atau pun hadis-hadis ni baca buat aku gerun. sebab baca, tak berguru takut lain paham dia. syaitan yang jadi guru. baca2 saja tak boleh. itu pesan abah.

Pertama yang aku nak kongsi, dari shahih bukhary, yg apa aku faham, cara solat berjemaah. bila imam baca sami'allahuliman hamidah. kena tunggu smp imam sujud; kening mencecah bumi, baru kita turun. sbb alkisah, sahabat2 nabi2 tak berganjak setelah bacaan tu sehingga nabi dah sujud sempurna baru mereka turun sujud.

Itu yg aku faham.

kemudian, aku selak2 buku Terjemah Al-Hikam. yang aku terselak terus kepada topik BERSANDARLAH KEPADA TUHAN, DAN BUKTIKAN KEHAMBAANMU.

ada yang dapat aku faham, ada jugak yang tak berapa nak tangkap. sebab aku tau, kitab hikam ni bukan sembarang2 kitab. ini kitab ilmu dia tinggi. Aku pernah cuba baca2 masa aku tingkatan 3, pernah dimarah abah suatu ketika. sbb katanya, belum sesuai. baik baca bagi khatam kitab bidayatul hidayah. aku hanya akur. sbb mmg aku dapati ilmu dia agak tinggi dan mendalam.

tapi harini, aku nak ekspreskan apa yang aku tertarik dengan isi kandungan kitab ini. moga punya manfaat terutama buat diriku dan yang membacanya.

143) Engkau lebih memerlukan maaf dan kesabaran Allah, ketika engkau berbuat taat , melebihi daripada keperluanmu ketika engkau berbuat maksiat dosa.

mafhum, - taubat kerana taubat maksiat itu cukup hanya satu kali, sedang taubat berbuat taat harus seribu kali ganda. sebab taat yang diliputi oleh ujub, sombong, riak, tak ikhlas itu akan berubah menjadi maksiat yang lebih besar dan org tidak akan menyedarinya. sebagaimana terjadi jatuhnya iblis setelah lama taat dari singgahsana kehormatannya.

amal yang tidak ikhlas kerana ALLah tiada harga di sisi Allah. dan nilai ikhlas yg macamana? itu rahsia Allah.

kemulian seorang HAMBA hanya ketika bersandar diri kepada Tuhannya, dan jatuhny aseorang hamba bla ia telah melihat dan berbangga dengan dirinya sendiri. Sedang manusia ketika berbuat taat merasa dirinya sudah baik lalu berbangga dengan amal perbuatannya itu, kemudian menghina orang lain. padahal, alamt perbuatannya jika diperhati dalam hal keikhlasan tidak mungkin akan diterima bahkan itu semua palsu belaka di sisi Allah.

Allah telah menurunkan wahyu kepada seorang Nabi: Beritahukan keada hamba-hambaKu yang bersungguh-sungguh beribadat kepadaKu, janganlah kamu tertipu oleh kesombongan dengan amal perbuatanmu itu, kerana apabila Aku menegakkan benar-benar keadilanKu, pasti Aku akan menyiksa mereka dan itu bukan suatu kezaliman terhadap mereka. Dan katakan kepada hamba-hambaKu yang telah berbuata dosa, tiada suatu dosa yang tidak dapat kuampunkan. Maka Janganlah kamu berputus harapan dari RahmatKu.

simply put; yg aku faham,
jgn ingat kita buat baik, taat atas ikhtiar sendiri. tapi HAKIKATnya, itu semua kurnia Allah. kita mmg takde daya langsung nak buat apa2 perkara melainkan atas pertolongan Allah jua. itu sifat sebenar kehambaan.

jgn pernah rasa putus asa utk mohon ampun bila dah buat dosa. jgn pulak jadi sombong, dah buat dosa tapi tak reti nak taubat.

paling penting, perlu ada rasa roja' dan hauf. takut dan harap. sbb walau kita taat, apakah pasti kita benar2 taat. mungkin disebalik ketaatan kita terselit sifat2 bangga, riak, sombong, maka itu semua yg mencacatkan amal di sisi Allah. maka, setiap ketaatan perlu terselit TAKUT, dan HARAP. sbb takut2 Allah tak terima amal kita yg mungkin tak cukup sempurna, tak cukup ikhlas. Allah itu Maha Mengetahui.

Sifat orang mukmin jika dipuji

153)orang-orang yang memuji pada disebabkan oleh apa yang mereka sangka ada padamu, kerana itu engkau harus mencela dirimu kerana apa2 yang benar-benar engkau ketahui pada dirimu

- xboleh tertipu dek pujian org yg tak tau hakikat diri kita. smpaikan seolah2 merasa sudah semprna dan merasa layak dipuji. tapi kita kena berdoa seperti ini:

"Ya Allah jadikanlah aku lebihbaik dari apa yang mereka sangka, dan ampunkan bagiku apa-apa(dosa-dosa) yang tidak mereka ketahui. dan jangan dituntut dgn apa yang mereka katakan.

- siapa yg merasa senang dengan pujian orang terhadap dirinya, beerti ia telah mengizinkan(memberi ruang dan kesempatan) keada syaitan untuk masuk dan merosak iman dan fikirannya.

154)seorang mukmin jika dipuji orang, malu pada Allah kerana ia dipui dengan sifat yang tiada pada dirinya.

- seorang mukmin yang sesungguhnya ialah tidak merasa dirinya mempunyai sifat2 yg layak utk dipuji sbb ianya hanya merasa mendapat kurnia Allah jika ia dapat berbuat sesuatu yg baik dan sama sekali bukan dari usaha kekuasaan dan kehendak sendiri.

155) sebodoh-bodoh manusia iaitu org yg meninggalkan(mengabaikan) keyakinan yg sungguh ada padanya, kerana menurut persangkaan yang ada pada org2.

yg yakin ia ketahui bermaksud kekurangan-kekurangan dan dosa-dosa yg telah dilakukannya atau kerendahan akhlak dan kelemahan imannya sendiri.

kesimpulan :- jangan tertipu dengan pujian org.

Andaikan Nur Imanmu telah terang, pasti dapat melihat Akhirat

147)Andaikan nur keyakinan itu telah menerangi hatimu, nescaya engkau dapat melihat akhirat itu lebih dekat kepadamu sebelum engka melangkah kaki kepadanya, juga nescaya engkau akan dapat melihat segala kecantikan dunia ini, telah diliputi kemuraman kerosakan yang bakal menghinngapinya.

Rasulullah s.a.w. berkata: Sesungguhnya nur cahaya jika masuk dalam hati, terbuka lapanglah dada untuknya. Ketika Nabi s.a.w. ditanya: Ya Rasulullah apakah yg demikian itu ada tandanya? Jawab baginda: Ya, iaitu merenggangkan diri dari dunia tipuan, dan condong pada akhirat yang kekal dan bersiap-siap untuk menghadapi maut(mati) sebelum tibanya.

Anas r.a. berkata: Ketika Rasulullah s.a.w sedang berjalan berjumpa denan seorang pemuda dari sahabat ansar, Rasulullah terus bertanya: Bagaimanakah keadaanmu hai Haritsah pada pagi ini?
Jawabnya: Aku kini menjadi seorang mukmin yang sungguh.
Rasulullah berkata: Hai Haritsah, perhatikan perkataanmu. kerana setiap kata itu harus ada bukti hakikinya.
Maka berkata Haritsah: Ya Rasulullah, jiwaku jemu dari dunia, sehingga aku bangun malam dan puasa siang hari, kini seolah aku berhadapan dengan arsy, dan melihat ahli syurga sedang ziarah menziarah antara satu dengan yang lain sebgaimana seolah-olah aku melihat ahli neraka sedang menjerit-jerit di dalamnya.
Bersabda Nabi s.a.w.: Engkau telah melihat, maka tetapkanlah(jangan berubah)/ Seorang hamba yang telah diberi nur iman dalam hatinya.
Haritsah berkata: Ya Rasulullah, doakan aku mati syahid, maka Nabi s.a.w. berdoa untuknya.

Dan pada suatu hari ketika ada panggilan untuk berjihad ( Wahai Kuda Allah segeralah), maka dialah yang pertama menyambut dan yang pertama mati syahid. dan ketika ibunya mendengar berita bahawa anaknya telah mati syahid, ia datang bertanya kepada Rasulullah s.a.w
"Ya Rasulullah, beritakan kepadaku tentang Haritsah puteraku. Jika ia disuga aku tidak akan menangnis atau menyesal selama hidupku di dunia!

Jawab Nabi saw.:
"Hai ibu Haritsah, bukan hanya satu syurga tetap syurga di dalam syurga-syurga. dan Haritsah telah mencapai firdaus yang tertinggi. Maka kembalilah ibu Haritsah sambil tertawa dan berkata: Untung-untung bagimu hai Haritsah.

Anas r.a juga berkata: Pada suatu hari Muadz bin Jabal masuk ke tempat Nabi s.a.w. sambil menangis, maka ditanya oleh Nabi s.a.w.:
"Bagaimanakah keadaanmu pagi ini hai Mu'adz?"

Jawab Mu'adz: Aku pagi ini mukmin benar-benar kepada Allah.
Bersabda nbi: Tiap-tiap kata yang benar itu harus ada bukti hakikatnya. Maka apakah bukti pernyataanmu itu?

Jawab Muadz: Ya Nabiyallah, kini jika aku berada di waktu pagi merasa mungkin tidak sampai petang, dan jika petang merasa mungkin tidak sampai pagi, dan tiap melangkahkan kaki merasa mungkin tidak dapat melangkahkannya yag lain dan terlihat kepadaku seolah-olah manusia semua telah dipanggil untuk menerima suratan amal bersama dengan Nabi-nabi dan berhala-berhalanya yang disembah selain dari Allah, juga seolah-olah aku telah melihat siksa ahli neraka dan pahala ahli syurga.

Maka bersabda Nabi saw, telah mengetahui maka tetapkanlah.

Rasulullah s.a.w etika memberitahukan kepada sahabat-sahabatnya hal gugurnya sahabat Zaid bin Haritsah dan Ja'far bin Abi Thalib dan Abdullah bin Rawahah r.a berkata :

Demi Allah, mereka tidak akan senang andai mereka masih berada antara kami.
Rasulullah memberitakan demikian dengan air mata yang berlinang-linang.

Rabu, Disember 24

Maafkan diriku wahai usrah

wahai usrah,
wahai tazkirah,
wahai tarbiyyah,
wahai dakwah.

maafkan diriku.
seringkali aku menodai kesucian kalian
seringkali aku mencabul kehormatan kalian
seringkali aku mencemarkan kedaulatan kalian
seringkali aku merosakkan kemulian kalian

mungkinkah selama ini pura-pura yang kutonjolkan?
mungkinkah selama ini puji-pujian yang lebih kudambakan?
mungkinkah selama ini 'kehormatan' yang lebih kurasakan?

wahai mama,
wahai abah
usrah itu tidak bersalah
tazkirah itu tidak bersalah
agama itu tidak bersalah
hanya diriku jua yang bersalah
namun aku jua punya kelemahan
aku jua punya kekurangan
aku bukan manusia sempurna
tak kupinta untuk jadi dai'e
tak kupinta gelaran itu
tak kupinta diriku disanjung tinggi

salahkah usrah itu?
salahkah mendengar tazkirah itu?
salahkah menyampaikan pula?

salahkah aku mengikuti usrah?
salahkah aku menyampaikan tazkirah?
salahkah aku mengikuti tarbiyah?

ya itu tidak salah. namun andai akhlak mu tidak mencerminkan mereka,
andai pembawaan mu tidak seiring dengan mereka, itu lebih bersalah.

bukankah itu jua kebencian dan kemurkaan paling besar 'Azza wajal?

kabura maqtan 'indallahi 'an taqulu ma la ta'lamun.

kebencian besar di sisi Allah bagi mereka yang mengatakan sesuatu tetapi tidak melakukan.

Allah jua berfirman,
kamu menyuruh mengerjakan kebaikan namun apakah kamu lupa pada diri sendiri?

maafkan diriku wahai usrah.
maafkan diriku wahai tazkirah.
maafkan diriku wahai tarbiyah.
mungkinkah aku perlu berhenti mengejar kalian?

kerana kerdil dan lemahnya diri ini untuk berdiri teguh bersama kalian.
kerana lemahnya diri ini untuk menjaga nama baik kalian
mungkin ini saatnya untuk meninggalkan kalian?
bersama kalian mungkin tidak membawa kebaikan buat diri ini?
bahkan aku hanya menambah dusta, menambah cerca, menambah fitnah pada diri kalian

kalianlah yang menjadi sasaran utama dipersalahkan
kalianlah yang pertama mereka lihat
yang merupakan 'watak' pada peribadiku

Duhai mama abah
aku sayang kalian
tak terucap dengan kata-kata
tak terlafaz pada bibir
namun aku cinta kalian demi Allah

hanya sahutanmu kulambat sahuti
hanya kerana suruhanmu lambat kukerjakan
hanya kerana itu
'cercaan' pada 'mereka' yang kudapati
terasa hinanya diri ini
malu tak terkira

Duhai Tuhan yang menciptakan diri ini
Aku insan lemah
Seringkali ku tersungkur dengan bisikan syaitan
diri yang lebih dikuasai nafsu duniawi

usrah itu tidak bersalah wahai mama
agama itu tidak bersalah
namun aku yang bersalah
hakikat jiwa yang masih penuh debu-debu dosa
lantaran nafsu menguasai jiwa

perjuangan itu bukanlah indah belaka
tidak seindah kata-kata
manis menuturkan
pahit melakukan
andai diri dibiar berlarutan dalam kejahilan
pasti kan menjelma akhirnya kebinasaan

apa aku harus lakukan?
tinggalkan usrah?
tinggalkan tazkirah?
tinggalkan mereka
kerana engkau hanya menambah dosa, menambah fitnah pada mereka
bila mana dirimu tidak seiring yang dibawa
bila mana dirimu hanya 'indah khabar dari rupa'
lantas fitnah melanda.

atau itukah bisikan syaitan.
atau perintah Tuhan yang lebih mengajar
"bangun! dan berilah peringatan! dan sucikan dirimu dari dosa"

ini sebuah dilema.
dilema demi dilema aku dapati
demi sebuah kebenaran
aku dilanda 'amukan'
angkara siapakah?
yang bersarang di hati insan

aku redho.
mungkin ini ujian TUhan
mungkin ini ujianNya
yang mungkin kerana
aku yang LEKA, aku yang ALPA, aku yang LALAI
dari mengingatiNya, dari mentaatiNya,
terpedaya dengan 'keseronokan' nafsu dan dunia.


[mood: sedih dgn diri sendiri, malu dgn Allah]

Alam Dimensi

Perkara itu
dambaan setiap insan
fitrah dan lumrah aturan Tuhan
tidak mudah seperti yang diimpikan
tidak semudah itu yang difikirkan
fantasi mengundang realiti
memikirkannya melalui pelbagai dimensi
hanya wahyu Nya pedoman hati

namun berpijakkah kita di bumi realiti
andai yang maya menerjah ilusi
ilusi..maya..apakah kan jadi realiti?

berat memikirkan.
kusut merungkaikan
persoalan demi persoalan
berkunjung seribu satu andaian
mungkinkah itu mainan syaitan?

apakah ajal maut itu datang menjemput kita sesudah kita benar2 bersedia menerimanya?
apakah jodoh jua datang memanggil sesudah kita cukup bersedia menerimanya?

mungkin itu kehendak Tuhan.

andai ini satu suratan.
ku dambakan sebuah jawapan.
yang membawaku jauh dari dunia khayalan.

Redho dan pasrah ketentuan Ilahi.

~ sekadar monolog hati ~

Selasa, Disember 23

As long as you know

In life, there are only 4 BASIC principles

You know what is good (pahala {I don’t know what is it in English}), what is bad (sin)

You know what is Halal (can do) what is HARAM (cannot do or shouldn’t be near to). You know that there is a heaven and hell. Where you do good you can get into heaven, when you do bad, you can get into hell. But here, nobody knows His Qadar. Keep in mind, only by a prayer [du’a] can change the qadho’. That’s the power of du’a as Allah stated. Although Allah set everything but He still has His Mercy for His servant. As we still can has a part, and only He we should pleased for His Mercy. You are not going to heaven or hell by only your own deed but it is all because of His Mercy on you.

You know that you will DIE. You know that your life not everlasting. And you never know when you are going to die. You want to enjoy? What’s the purpose of your life? What’s the meaning of life to you? After you die, no one could help you unless what you did when you are alive.

4 things. As long u know, dosa pahala, syurga neraka you will always be good.
As long as you know why you are{ a servant. a creature that the most decent that made by cement} , you will always remember the purpose of yourlife and the matter of life.

Be good to others. Be good to anyone. No big nose. No greediness. No selfishness. As you know, perhaps you will die by the time after this, or tomorrow.

This is what a muslim believes as he believe there is a day of Hereafter. Where all our deed will be count either good or bad. Because of that, we cannot do bad things no matter to ourselve, or other people and things.Rich people should help the poor, as their wealth is a TEST and a responsibility. It is not just for fun and play.

Well ya, perhaps some people think we muslim just believe nonsense. A thing that you can't see for real. Now let's look, if you believe it's not a matter of fact. It can make sense to make you believe in something. I believe no one has a power that Allah The Almighty. He the one that I pleased that has power on us. Why?

A baby was born and a kid or an old man is dying, both has no power to hold or to postpone their deliver or death. not even a single second. They have no power on their own body. Then who the one that has the power? You tell me.

Fair enough. I should be good to myself and my parents right now. -_-

p/s: to be really a damn GOOD child one, not easy task for me same as to be a GOOD SERVANT. The only reason, I should not only because of mercy but because I please Him I do.

[mode: struggling]

Jumaat, Disember 19

I want to FLY!

After reading a blog of a friend of mine, I feel inspired. I want to be like ...

very discipline person! I get inspiration by just read the post nd I really want to be there! To see ISLAM there. I will do what ever it takes.

I try so hard and go so far..in the end it doesnt even matter..(tawakkal) ~quote from linkin park's ~

My top priority now is to pull up my marks at least 85. The only mark i should get to fly.
FOr now on, i'm sorry to person that connected to me. I need to be a bit selfish and it could hurt you when i ignore you. I know. But it's my dream to realize. As a scholar, as a muslim it is a hope of jemaah and ummah to me, a hope and high expectation from sponsor and especially my beloved parents.. for me to succeed. I dare not to play2 anymore. only 6 months to go! I need to learn to say No no no for now and next time. Insaf! My bad mark teach me a great lesson to be learnt. and I dont want to be stupid to do over the same mistake as I did in past. I cant have both. To have good time with you now will be a pain later on. THerefore, I am avoiding anyone that could drag away from the GOAL. I'm sorry.
I need to be strong and focus more to one thing and prioritize.
My situation is so critical which I really need to push my limit over the average one.
I hope people understand me. Maybe this is not my final answer but this is the only thing in my mind for now. IT is because of situation that put me like this. For now, I dare not to go further as it will consume my precious time and the only opportunity that I have. I put my trust in Allah to let it be.
May Allah Bless us.
~maybe blogging also should be avoided next time. as it consume a lot of the time. no more blogging after this.~
WAKE UP Qurratul! WAKE UP Muslims!! Wake UP!!!

Its not time but it is lesson

love to quote from my lovely ukhti during the tahfiz camp in KIPSAS last time. Similar to what I feel. Now she maybe still in Darul Quran or grad already.

But I feel drained; thinking so much about my carelessness and feeling
sorry towards others. But yeah, I have to be realistic. That’s impossible. I
should make up my mind and learn to solve problems realistically and give myself
a chance to improve and do better next time.Stop being judgemental to my own
self. I am growing up; and making mistakes is a part of it. I should appreciate
all that I have experienced; all that I have learnt. We can never be assured
that going back to the past will help us do something better and successfully.
No. In this case, it is not time that matters, but the will to learn and treat
our mistakes, faults and weaknesses truthfully; as the way it should be.I
believe, there will always be a second chance for those who really mean to
change. So, there must be a second chance for me, Insha’Allah. “If I can’t learn
from good examples, I will learn from mistakes.” And that’s exactly what I will
do now; to learn from mistakes, Insha’Allah.

Ahad, November 23

Melaksanakan nahi mungkar

this post is copy paste from www.leokid.com


Hadis utama yang menggariskan kewajipan ini adalah,

Dari Abi Sa’id al-Khudri r.a. ia mengatakan, ‘Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda, ‘Siapa di antara kalian yang melihat kemungkaran maka ia harus mengubahnya dengan tangannya. Jika ia tidak mampu maka ia harus mengubahnya dengan lidahnya. Jika ia tidak mampu maka ia harus mengubahnya dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah iman.’” (H.R. Muslim)

Hadis ini menjelaskan kewajipan memerangi kemungkaran, yang terletak kepada semua pihak di semua peringkat. Kepada yang mempunyai kuasa, sama ada kuasa fizikal atau pengaruh politik, kuasa bersuara, mahupun hanya sekadar pada peringkat hati individu sendiri.

Apa kesannya jika tiada orang melaksanakan nahi mungkar?

Telah diceritakan oleh Rasulullah di dalam sebuah hadis,

“Perumpamaan orang-orang yang melaksanakan hukum-hukum Allah dengan orang-orang yang melanggarnya bagaikan sekelompok orang yang naik kapal. Lalu mereka melakukan undian untuk menentukan siapa yang duduk di bahagian atas dan siapa yang duduk di bahagian bawah (dek) kapal.

Orang-orang yang duduk di bahagian bawah itu harus naik ke atas jika mereka memerlukan air. Lalu salah seorang mengatakan, ‘Sebaiknya kita melubangkan tempat kita ini, supaya kita tidak mengganggu orang lain.’

Jika orang-orang yang ada di atas membiarkan mereka melaksanakan apa yang mereka inginkan, niscaya akan binasalah semuanya. Namun jika mereka membimbingnya, maka mereka yang ada di atas akan selamat dan selamat pula mereka yang ada di bawah.” (H.R. Bukhari)

Rasulullah memberikan analogi, bahawa pelaku kemungkaran ini bagaikan mereka yang berada di bawah kapal. Mereka ingin melubangkan kapal itu, kerana inginkan air dan tidak mahu menyusahkan orang di atas, menunjukkan mereka melakukan kemungkaran atas sebab tidak tahu. Tidak sengaja, dengan niat yang baik iaitu - tidak mahu mengganggu orang di atas.

Tapi apa terjadi sekiranya mereka buat seperti apa yang mereka rancangkan? Air akan melimpahi kapal dan habis tenggelamkan kapal tersebut, bersama orang-orang yang berada di atas.

Maka apa pencegahannya? Pencegahannya terletak kepada orang di atas sendiri. Sekiranya orang di atas, (bolehlah dianalogikan sebagai golongan-golongan alim dan pendakwah di dalam suatu komuniti), turut sama menolong membahagikan air minuman kepada mereka yang dibawah, nescaya, tidak terjadi sedemikian.

Banyak diceritakan di dalam alQuran, kisah kaum-kaum yang enggan melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar, dan mereka semuanya dibinasakan habis oleh Allah. Sama ada yang melakukan kemungkaran, mahupun yang tidak melakukan apa-apa.

Imam Nawawi mengatakan, “Para ulama berpendapat bahawa amrun bil-ma’ruf wa nahyun ‘anil-mungkar bukanlah hanya kewajipan orang-orang yang mempunyai wilayah (kekuasaan) melainkan boleh juga dilakukan oleh kaum muslimin lainnya.” Maksudnya, usahlah menunggu sehingga diberikan kekuasaan atau pangkat, kerana seorang muslim yang biasa sahaja pun ada kewajipannya menghalang kemungkaran.

Namun begitu, dalam memerangi kemungkaran, juga terdapat syarat-syaratnya. Apa criteria individu yang mewajibkan seseorang itu melaksanakan nahi mungkar?

Menurut Syaikh Abdul Qadir Audah rahimahullah,

1. Orang yang mukallaf. Bermaksud, orang yang memahami, bebas dari tekanan, serta terkena kewajipan sepertimana yang digariskan dalam syara’.
2. Orang yang mengimani agama Islam. Semua orang yang mengaku dirinya beragama Islam, menjadi wajib baginya melaksanakan amar makruf nahi mungkar.
3. Memiliki kemampuan. Sepertimana yang dinyatakan dalam hadis di awal tadi, semua orang ada kemampuannya, berbeza-beza mengikut tahap dan pendapat.

Terdapat 2 syarat tambahan, namun syarat ini tidaklah disepakati sebagai syarat yang wajib ada, iaitu

1. Sifat Saleh, Taqwa dan Dipercayai. Sifat-sifat ini menjadi penghias kepada peribadi seorang muslim, yang sekaligus memudahkan beliau melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Namun, Sa’id bin Jubair juga ada menyatakan, “Jika amar ma’ruf dan nahi mungkar hanya dilakukan oleh orang yang sempurna segala sesuatunya, maka niscaya tidak akan ada seorang pun yang melakukannya.”
2. Diizinkan imam/pemimpin. Dalam keadaan di bawah pimpinan yang tidak mengikuti ajaran Islam sepenuhnya, ada ulama mengatakan wajib amar makruf nahi mungkar, sebagai ganti kepada tanggungjawab yang gagal dilaksanakan pemimpin tersebut.

Apa syaratnya perlaksanaan amar makruf nahi mungkar itu?

Pertama sekali, adalah apabila terjadinya kemungkaran. Kemungkaran adalah apa jua kemaksiatan yang dilarang di dalam Islam, sama ada sedikit mahupun banyak.

Keduanya adalah, kemungkaran yang wajib diperangi/dibanteras adalah kemungkaran yang bersifat qat’i (tegas, explicit) dinyatakan di dalam alQuran/asSunnah, ataupun ijma’ ulama.

Ketiga, kemungkaran tersebut adalah kemungkaran yang nampak jelas, tampak dilakukan secara terbuka. Bukan hasil dari tajassus (selidik-menyelidiki). Maksudnya, kita boleh nampak kemungkaran tersebut dengan jelas, dilakukan beramai-ramai, contohnya. Kemungkaran ini wajib kita banteras, kerana membawa kepada permasalahan ummat dan fitnah ke atas agama itu sendiri.
Bagaimana melaksanakan?

Para ulama mencadangkan, perlaksanaan nahi mungkar perlulah mengikut beberapa langkah:

Pertama, usahakan proses penyedaran dan pemahaman. Sebarkan maklumat dan panduan, mengapa ini dikatakan haram, mengapa ini dikatakan kemungkaran. Jelaskan agar mereka faham, apa yang dilakukan itu adalah salah disisi agama. Firman Allah,

Dan Allah sekali-kali tidak akan menyesatkan suatu kaum, sesudah Allah memberi petunjuk kepada mereka hingga dijelaskan-Nya kepada mereka apa yang harus mereka jauhi. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Q.S. At-Taubah 9: 115)

Kedua pula, adalah dengan menyampaikan nasihat berbentuk pengarahan. Katakan dengan lembut, jangan buat ini, jangan buat itu. Contohnya adalah akhlak yang ditunjukkan oleh Rasulullah ketika menegur seorang pemuda yang ingin lakukan penzinaan, serta seperti baginda ketika menegur pemuda badwi yang kencing di dalam masjid.

Peringkat ketiga - Peringatan dengan keras berserta kecaman. Hal ini dilakukan jika teguran secara lembut itu tidak berhasil. Terdapat 2 syarat untuk peringatan secara keras/kecaman ini:

1. Memberikan kecaman hanya jika diperlukan, setelah nasihat/teguran secara halus tidak diterima atau tiada kesannya dalam menghalang kemungkaran tersebut.
2. Tidak mengeluarkan perkataan melainkan yang benar-benar sahaja. Biarpun kata-kata itu pahit untuk diterima, asalkan ianya benar serta sesuai dengan keperluan (tidak berlebih-lebihan atau membesar-besarkan)

Peringkat keempat dan kelima, tidaklah saya bercadang untuk mengulasnya di sini kerana ia akan memanjangkan tulisan saya sedangkan pokok pangkal tulisan saya masih belum pun tercapai. Untuk maklumat lanjut, boleh dilihat di link yang saya berikan di atas itu.
Mencegah kemungkaran

Sekadar ingin mengaitkan dengan fenomena yang terjadi di sini. Saya sebenarnya berat hati menulis perihal diri saya dan persekitaran saya di blog ini, kerana saya sudah ada sebuah blog khusus untuk tujuan itu. Namun melihat signifikasinya kepada pelawat-pelawat di luar sana, saya rasa adalah menjadi tanggungjawab saya mencuba sedaya upaya dalam usaha menghalang kemungkaran ini.

Dilema yang saya hadapi, saya yakin, turut dirasai oleh rakan-rakan sefikrah di tempat-tempat lain - hatta di Malaysia, Indonesia, Mesir UK dan sebagainya. Mungkin anda boleh berkongsi di ruangan komen, apa yang anda lakukan di tempat-tempat anda?

Situasinya mudah. Sebuah majlis keramaian, yang dikhuatiri menjadi fitnah kerana beberapa faktor yang menjadikannya terlarang di sisi Islam. Rumitnya lagi apabila majlis ini adalah majlis majmuk yang dihadiri oleh pelbagai bangsa dan agama. Pelbagai persoalan timbul di benak pemikiran saya - bagaimana Islam menggariskan perhubungan/sambutan perayaan yang terdiri daripada golongan dari pelbagai agama/kaum? Bagaimana persoalan niat menghalalkan cara boleh diatasi? Bagaimana usaha yang paling wajar untuk mencegahnya? Adakah meminimumkan kerosakan itu lebih baik, daripada membanteras secara total?

Saya sedar, usaha saya ini mungkin sekali tidak membuahkan hasil. Program yang dirancang, tetap akan dijalankan juga. Apalah sangat usaha seorang individu menjadi signifikan kepada hasil akhir yang diimpikan. Namun, bukan persoalan hasil yang bermain di fikiran saya. Cukuplah sekadar kefahaman disampaikan, dan tanggungjawab dilaksanakan. InshaAllah.

Kepada para pembaca, saya mohon agar tolong mendoakan kesejahteraan dan keselamatan akidah kepada kami di sini. Semoga kami dijauhkan dari murka Allah, atas kelemahan dan kegagalan kami menegakkan syiar Islam di bumi asing ini. Wallahua’lam.

any comments?

Khamis, November 13

Mr. Iman berdialog ^_^

Ikutilah dialog antara Mr Iman dan Mr Diri

Iman : Assalamualaikum, bos
Diri : Waalaikumussalam wbt.lama tak nampak awak.Awak cuti ker?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan kami lagi?

Diri : Laa..kenapa pulak awak cakap camtu? pentadbiran diri aku berterabur sekarang bila jabatan awak takde..

Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil.VCD,SMS, TV..jadi kami rasa terpinggir

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni saya tak pernah menggaji mereka.Tapi mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji,tapi banyak gak duit aku habis…entah ar

Iman : Tu sebab, kami agak rasa tuan memencilkan kami. Al Quran, Zikir, ma’thurat, solat Malam tak boleh bekerja dengan mereka..kami memang tak boleh bercampur dengan mereka..

Diri : Saya tak pernah minta awak bercuti

Iman : bagaimana kami ingin bekerja sedangkan tuan sudah punya ‘pekerja tambahan’? Saya lihat mereka buat tuan gembira..

Diri : Argh, gembira apanya..Berterabur kerja kat pejabat tu!!tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali

Iman ; Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan tuan dari tuan di dalam rahim ibu tuan lagi. Tapi, tuan kadang2 mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja tambahan, En Dosa, tapi kami, tuan tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga…

Diri : maafkan saya. kembalilah bekerja dengan saya. Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga,En Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita akan memantau tuan, Dialah Allah.Tuan takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?

Diri : janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih, dan amanah..Bukanlah saya nak memandang rendah pada jabatan baru En Dosa, tp kami tidak suka cara mereka bekerja. mereka meminggirkan kami

Diri : Dah awak tak melawan?

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung tuan tak jaga..Sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari tuan.Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk kami bekerja. salahkah kami meminta yg sedikit?

Diri : Mereka kadang-kadang lebih menggembirakan saya

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja untuk tuan lagi.Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka.Siapalah kami..

Diri : Ehh, jangan..Bekerjalah dengan saya

Iman : Buanglah pekerja itu..Mereka meminta-minta dari tuan.Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat kami

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan aku.Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh..Aku rimas

Iman : (senyum sinis)..Maafkan kami tuan..kami minta diri dulu..tak perlulah kami berkhidmat dengan tuan kalau begitu..Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa di sisi..Tuan jangan risau, kami maafkan tuan..

Diri : jangan pergi..aku sanggup pecat En Dosa..dan ahli jawatankuasanya, vcd, majalah yang melalaikan, dan sbagainya

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : ya, aku kelam kabut sekarang..Tak tenang,management berterabur..

Iman : Alhamdulillah. .kami free of charge..Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar..Silap hari bulan, CEO, Allah kita akan naikkan tuan ke pangkat yang lebih tinggi

Diri : Terima kasih.. Panggillah ajk kamu bekerja semula. En Iman, saya akan jaga kebajikan kamu, panggillah En ma’thurat, En Zikir, En Solat,dan semua ahli jabatan kamu ya?

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan tuan berganda-ganda tahun ini dan seterusnya

Diri : Terima kasih pegawai kewanganku ..

dipetik dari blog serikandiumar

Selasa, November 4

Andai mahu berteman


Apabila kau ingin berteman,
janganlah kerana kelebihannya,
kerana mungkin dengan satu kelemahan,
kau mungkin akan menjauhinya.

Andai kau ingin berteman,
janganlah kerana kebaikannya,
kerana mungkin dengan satu keburukan,
kau akan membencinya.

Andai kau ingin SAHABAT yang satu,
janganlah kerana ilmunya,
kerana apabila dia buntu,
kau mungkin akan memfitnahnya.

Andai kau ingin seorang teman,
janganlah kerana sifat cerianya,
kerana andai dia tidak pandai menceriakan,
kau mungkin akan menyalahkannya.

Andai kau ingin bersahabat,
terimalah dia seadanya,
kerana dia seorang SAHABAT yang hanya manusia biasa.
Jangan diharapkan sempurna,
kerana diri kita juga tidak sempurna...
*TIadalah beza antara kita pada pandangan Allah
melainkan iman dan taqwa
Apakah perlu berbeza pada pandangan manusia?
Berusahalah menjadi hamba yang bertaqwa
agar diri dipandang Ilahi
seterusnya mengangkat darjat yang lebih tinggi.

Renung-renungkanlah. .
kita semua adalah sama,
buruk dan baiknya diri kita,
tiada siapapun yang berhak untuk menghukum....
kerana kita adalah sebaik-baik kejadian...
taken from; kak atie's blog

special dedicated to myself.
and to the one who goin to make me as teman.

kuharap diriku ikhlas dalam mencari teman;

dan ikhlas menerima hadirnya seorang teman dengan seadanya.
jua, diharap yang mahu mengambil diri ini sebagai teman,
pesananku,terimalah diri ini seadanya.
aku jua insan biasa..

Isnin, November 3

Lelaki Idaman

Lelaki Idaman
oleh: akhawat88_girl

Lelaki idaman..

Seorang lelaki yang aku idamkan
Ialah seorang buta,bisu, bakhil dan papa…
Biarlah dia seorang yang buta
Kerana matanya sunyi daripada melihat perkara-perkara maksiat dan lagha
Kerana matanya terpelihara daripada memandang aurat wanita ajnabi
Asalkan kedua matanya terang dalam memerhatikan keagungan ciptaan Allah
Asalkan dia celik dalam melihat kesengsaraan umat Islam di Palestin, Ambon, Bosnia dan seumpananya

Biarlah dia seorang bisu
Bisu daripada pujuk rayu yang bisa menggoncang keimanan
Bisu daripada mengungkapkan ucapan yang bisa meracun fikiran
Bisu daripada perkataan yang bisa mendatangkan kekufuran
Asalkan bibirnya sentiasa basah mengingat Tuhan
Asalkan lidahnya tidak pernah lekang dari membaca Al-Quran
Asalkan dia petah membangkang kemungkaran
Dan lantang menyuarakan kebenaran

Lelaki yang aku idamkan ialah seorang yg bakhil
Bakhil dalam memberi senyuman
Pada wanita yang bukan mahramnya
Bakhil dalam meluangkan masa bertemu janji dengan wanita ajnabi yang boleh dinikahinya
Bakhil untuk menghabiskan wang hanya kerana seorang wanita yang tidak sepatutnya
Tetapi dia begitu pemurah meluangkn masanya untuk beribadah kepada Khaliqnya
Dia begitu pemurah untuk mempertahankan aqidahnya
Pemurah dalam memberi nasihat dan teguran
Sehingga dia sanggup menggadaikan hartanya
Bahkan nyawanya sendiri untuk melihat kalimah LAILAHAILALLAH
Kembali megah di muka bumi

Lelaki yang aku idamkan adalah seorang yang papa
Papa dalam melakukan perkara maksiat
Papa dalam ilmu-ilmu yang tak berfaedah dan bermanfaat
Papa memiliki akhlak mazmumah
Tapi dia cukup kaya dalam pelbagai ilmu pengetahuan
Dia begitu kaya memiliki ketinggian akhlak dan budi pekerti yang mulia
Dia begitu kaya dengan sifat sabar dalam mengharungi tribulasi kehidupannya
Dan dia seorang yang kaya dalam membina jati diri
Dia mahu menjadi seorang syahid
Yang syahid di jalan Maha Esa


Masih wujudkah lelaki idaman itu??


Rabu, Oktober 29

Aku kamu

tika dinihari,ada sorang hamba Allah, hantar link satu blog entah kepunyaan siapa , aku pun tak kenal. mungkin ini takdir Ilahi. Dia yang menentukan untuk satu petunjuk tu sampai kepada hambaNya. tgh asyik buat keje, tetiba datang satu msg,

cha bergaya: http://wasilahalbanna.blogspot.com/2008/10/girl-power.html beware of this power, dun let other ppl down...

pada mula, belum tertarik. tapi ak klik saja. dah lama kemudian baru baca. post pasal perjuangan wanita2 islam dahulu. kuasa wanita.

aku merenung sejenak .
ke dalam diri
lebih2 lagi, suasana yg senyap sunyi
sambil lagi islam, iman & ihsan dendangan Xifu Algebra dr Hadis Jibril.
layan lagu ni, boleh buat aku menitis air mata.
sbb aku faham makna dia.
dihayati, cukup terasa, Ya Allah, cintaku padaMu...tak terungkap rasanya.
entah kenapa bila aku dengar lagu ni, rasa dekat sgt dgn Dia.

aku terfikir, bila terkenangkan post kat blog tu tadi, yg aku baca sekilas je. tapi sempat aku titipkan sedikit kalam di situ.meninggal jejak. sejenak aku terfikir sendirian..

apa aku dah buat untuk islam?
aku nak buat sesuatu untuk islam...
aku aku boleh buat untuk islam?
untuk sesuatu yang aku cintai.
sanggupkah aku berkorban deminya?
kepentingan orang lain, melebihi kepentingan diri..

lagi bila terbayang gambar orang perempuan ramai2 angkat senjata.
macam nak berperang.
fuhh..kagum aku, dengan kekentalan wanita-wanita begitu.

Harapnya diriku jua sekental itu.

apa aku dapat buat untuk islam masa ni?
aku sedar diri aku ni, terlampau banyak kekurangan untuk ditampung.
nak banding dengan wanita-wanita2 islam zaman dahulu.
jauh ibarat langit dan bumi.
iman belum sempurna terjaga.
diri pun kadang2 sewenang2 je 'dibiar'
yang kadang2 tu, aku akui nafsu itu menguasai berbanding iman
walau akal membenarkan, namun hakikat iman itu, pasti tidak akan melakukan
namun biarlah yang terjadi itu satu pengajaran buat diri ini.

mungkin jugakk satu 'padah'
lemah betul iman aku.
hanya Dia yang tahu. kerana semuanya berlaku atas izin-Nya.
tak mau ulas pnjg. lagi nak banding lagi'?
ilmu ku ini, tak terbilang sikitnya. apalah yang aku tau?
nak banding dgn Saidatina 'Aisyah yang banyak arif dengan ilmu realiti.

semalam aku ada baca pasal Mukminah Solehah. yang ada dalam laptop ni. sofcopy. antara ciri wanita solehah tu, antaranya luas ilmu pengetahuan mencakupi hal-ehwal semasa. mesti tau realiti dunia hari ni, supaya boleh tau, macamana bila meletakkan sesuatu hukum.

apa yang aku terfikir untuk masa ni, yang aku rasa aku boleh buat, sebagai bukti aku kisahkan mereka. aku kisahkan saudara islam aku, bukan islam pun same. yang merana diluar sana. aku tau, tindakan aku ni, mungkin ada yang rasa ..entahlah..apa2la org nak rasa. tapi, ak putuskan, mulai saat ini, aku akan biar diri aku lebih banyak berlapar. menahan lapar, tu, aku rasa satu benda yang perit jugak. entahla. benda ni, baru aku terfikir malam tadi, dalam perjalanan pulang dari kolej. aku fikir, kenapa? kalau dikatakan aku ni kedekut sebenarnya aku tau itu bukan label yang betul. pada fikiran aku, aku nak buat sesuatu, yang boleh jadi bukti kat Allah kat akhirat nanti. kalau Allah tanya aku, apa aku buat, bila tgk saudara2 aku berlapar, tak makan, menderita, keperitan..
mungkin, dgn perbuatan aku, aku boleh jawab. aku tahan lapar. aku tahan lapar sebab mereka. untuk sama2 rasa . berkongsi keperitan. walau hidup aku ni, kalau nak diikutkan mmg selesa. nak kata mewah, bolehla. nak beli apa saja yg diingini.dpt apartment yang penuh kelengkapan asas. duit tu, depan mata. boleh guna bila2. boleh keluarkan bila2. tp ada ramai lagi org miskin kat malaysia ni kebulur tak makan. mungkin makan, nasi masam, akar kayu, pucuk2. aku rasakan. diri aku ni mmg kadang2 pentingkan diri sendiri. aku selalu fikir orang lain. tapi aku tak berusaha pun ke arah tu. aku fikir diri aku je. hanya fikir, diri aku dan aku. hari2 fikir, nak makan apa? nak pakai baju apa? nak buat apa hari ni? aku pernah ke fikir org lain ke dalam satu hari? jarang2! kalau tak pergi program, kalau tak baca paper,(pun yg kdg2), kalau tak pergi usrah atau majlis ilmu, aku tak terfikir pun. syukur, aku ada kelas World Issue. yang banyak kupas penderitaan orang lain di dunia ni. Water right, education right, hunger famine, macam2 lagi yang aku belajar. sampaikan kadang2 ak rasa, inferrior. apa ak dah buat nak tolong dorang?result dah la teruk. the bottom of all those scholar for social sc student. patut ak xboleh main2 lagi. kerja kuat n kerja keras lagi. i need to save them. by doin my work, get good result, good education, and contribute back to society, and to ISLAM must be.

lapar!menahan lapar, sebenarnya bnyk ajar aku, kalau orang lain tu, yg tak makan macamana. Rasulullah sampai letak batu, ikat perut, tak makan. Kenapa orang fikir, berlapar tu hanya memudaratkan diri, walhal dalam islam bila aku baca buku karangan Imam Ghazali, lebih banyak mendatangkan kebaikan dan faedah kesihatan. Dunia hari ni terbalik ya? what fair is foul, what foul is fair. benda baik dilihat mudarat, bnd mudarat dilihat baik.

mungkinlah, org kata, makan..nanti tak makan, sakit baru tau!
hmm entahla. prinsip aku ni tak tau boleh pakai ke x.

pe2pun, moga kesedaran ni, tak berhenti di sini. buat diri yg selalu leka dan alpa. Buat nafsu yang tak mudah dipelihara. Wahai nafsu, tunduklah kamu! Aku tak mahu biar dikau menguasai hidupku! Biar aku yang menjadi raja, memerintah engkau supaya tunduk!

melalut plak pagi2..haizz..Qurratul, u should focus!!!!
killing a little time often murder a big opportunity.
i should focus, focus n focus!


Isnin, Oktober 27

Sedutan ringkas ISK

ok. lepas tulis artikel untuk iluv, ak rase mcm xtahan nak tulis gak utk blog. tak tahan nak keluar dari keskemaan bahasa. bahasa skema giler. kdg2 ak ni, xsuke r nk skema2 sgt. lg sng ckp sempoi2 tp power.pstu xbleh nk singkat2 pkataan. payah betol. lg satu, bnyk benda yg ak nk kupas, sbb bnyk bnd ak dpt. so, kalau boleh ak nk letak point2 je. xpe r. setel part 1.

syahadatul haq ni akn ak kerat2 kpd bbrp part. sure mmg pnjg punye.

so dlm blog ni, ak mls r nk ulang ape y ak da tules kat iluv. jadi, ak kupas y mane ak rs,tak terkupas point artikel tu.

dtg2 je kat pejabat konsis tu, dorang cerita pasal ISK, sebab ada yang belum pernah dgr lagi kot. so, kitorang yg dtg 3 org ni,dgr je la dulu sedutan akhir ISK dorang. rasa-rasa, ni ISK kali ke-3 ak dpt. yg prog lepas yg patut jd IPK xmenjadi sgt sbb lebih ISK, so ak consider, tu ISK gakla. xpe r penting pon.

the point y akak tu bwk, masa turki Uthmaniah, orang kafir ni serang dgn cara rosakkan pemikiran orang islam. diorang, bawak idea nasionalisme, dasar pecah perintah. padahal sebenarnya dulu, semua bawah taklukan dan kerajaan Islam. xde pun negeri2 yg berbeza pemerintahan mcm pakistan, india, iran, iraq, yang lain2 cara pemerintahan dia.

Sekarang ni, kesan penjajahan barat tu masih kekal lagi sampai sekarang. Nasionalisme tu tak salah, cuma bila skop dia kecik hanya pada negara je, tu yg salah. patutnya, semangat nasionalisme tntang agama yg patut lebih besar skop dia. tp masa dulu, mcm skop nak pertahankan negara dan bangsa tu lebih dari nak pertahankan islam.

pastu, akak tu citer pasal MElaka. sebenarnya, Melaka tu perisitwa berdarah bg umat islam yg kini dia jadi tarikan utama pelancong. dulu melaka tu bawah pemerintahan turki uthmaniah jugak, tapi tak ramai yang tau. dan kota A famosa tu, sbenarnya batu2 tu, dorang dapat dari batu2 masjid yang orang portugis ni runtuhkan. tapi berapa ramai je yang tau, dan tapi tgk skrg ni pulak,jadi sumber tarikan utama, padahal orang islam sendiri tak tau, kota A famosa tu la peristiwa berdarah bg umat islam telah berlaku.

sekarang ni kita diserang bertubi-tubi dari segi mentaliti. umat islam kat mana sekarang? di bosnia, ada berlaku masalah etnik, orang kafir lancarkan serangan ke atas bosnia. tau ape jadi kat org islam? ada yang diseksa dengan satu kaki ikat kat pokok, satu lagi kaki ikat kat kereta kebal, ditarik smpai putus. nauzubilllah. kejam dan tragis. tak mampu nak bayangkan. ngilu terasa. tapi dimana kita?

tamadun dunia skrg dipegang oleh kuasa barat. Kapitalisme la, sekularisme, hedonisme, entah ape mcm lagi isme..dan kita umat islam skrg ni mcm anak yatim. kalau dulu, ada peristiwa seorang perempuan diganggu dipasar oleh orang Yahudi. ala lelaki tu bkn buat apa sgt pun, bkn meraba, atau buat yang teruk2. dia cuma usik2 mcm tarik kain sikit, tp smp terselak aurat perempuan tu. lepas tu, perempuan tu jeritlah, " wahai khalifah, dimanakah kamu?". pastu, ada mcm sorang pemuda ni nmpk, dia pun cepat2 pergi buat report. lps tu, terus khalifah masa tu amik tindakan, tulis surat dkt pembesar negeri tu, ckp " orang aku engkau jgn kacau. kalau x, nanti aku hantar bala tentera yg panjangnya dari pintu kota turki, smpailah ke pintu istanamu". lebey kurg mcm tu r dialog dier. not as exact one. tp yg penting point dy. nk menunjukkan betapa islam masa tu da jd mcm world order. sume org boleh dgr. takde yg bleh bangkang. kalau tak setuju, siap r. tentera2 mmg da bersiap. nak tunjuk kat sini, masa tu, maruah seorang perempuan tu mmg dibela, dan pemimpin mmg buat keje. orang islam ada tempat nak mengadu. mgadu je, terus ada tindakan. tapi kalau tgk skrg ni, umat islam bersepah2, tapi ada orang islam yg menderita diseksa, takde sape y berani amik tindakan. Kenapa? Dimanakah khalifah ? yang patut membela nasib orang islam ni? dan jugak yg tak islam tapi teraniaya.

apa maksud tamadun tu? adakah pegi angkasa tu kita da dikira ada tamadun? dh cukup tnjuk tamadun ke tu? kita pegi angkasa pun tumpang orang..

Tamadun tu hanya terbina bila dia dah cukup beberapa ciri mcm
3-sistem pendidikan

takde cara lain nak bentuk tamadun melainkan bermula dgn 7 benda.

- benar-benar mengamalkan dan memahami islam

bfore, nak bina keluarga, individu tu kena mantap dulu dgn nilai2 islam. Hmm..kena fikir pnjg ni . aku ni dah cukup mantap ke as individu muslim. karang kalau ada famili, benda simple2 tak lepas camne? huhu...

-keluarga yg mengamalkan islam

-gabungan keluarga-keluarga islam

- ada rakyat islam

-yg amalkan hukum-hukum islam
- islam jadi ketua, kuasa besar = world order, cth mcm US skg, satu khalifah utk satu dunia y memimpin.

skrg ni,utk apa kita hidup? untuk dilahirkan. membesar pastu yg pasti kita akan mati. manusia semua akn mengalami proses yg sama.semua ada brp alam? yg kita lalui. alam roh, alam rahim, alam dunia, alam barzakh n akhirat.hidup mcm tu je ke? belajar, kerja, kawin, dapat anak, lepas tu bye2.

kalau dulu, org sembah berhala sbg tuhan dorang.. tapi sekarang berhala yang tak nampak! bila dia hidup, dia tak letakkan Allah tu sbg yang utama. itula yg dipanggil berhala zaman moden!Diri jadi Tuhan. ikut hawa nafsu sendiri. hidup untuk kerja. jadi hamba duit. Hawa tu apa2 yang bukan dari Islam. Memang biasalah, benda2 yang bertentangan dengan agama, nafsu tu mg suka. Cth , mcm dgr2 lagu, sonok r kan khayal kejap2..mula2 kejap, lps tu dia da meleret2, terus lalai r kat Allah. da lupa Allah. mula2 sedap dgr, lama2 bila membekas di hati, dah ketagih, nak dengar lagi n lagi, pastu, ayat2 Allah pun da jarang dengar, nama2 Allah pun da jarang sebut. yang terkumat-kamit di mulut, lirik2 lagu yang entah bagi manfaat ke x utk akhirat. bila Allah pun da lupa, mcamana nak ingat jadikan Allah tu yg utama?

kalau tgk situasi sekarang ni, kita ni da kembali macam zaman jahiliyah yg dulu. jahiliyah moden. Kalau dulu, dikisahkan orang bunuh anak perempuan, maksiat zina berleluasa, pastu, org minum arak judi, bersepah2. kira runtuh moral r. akhlak rosak.

now, tgk skrg. what happen? apa da jadi kat realiti masyarakat sekarang dgn zaman jahiliyah dulu? walau nmpk kita ni mcm bukan zaman gelap, mcm dorang dlu, buta ilmu, tak reti membaca sume, tapi kita skrg ni, ramai yang buta hati. malahan lebih dasyat dari jenayah2 yg dorang da buat. bunuh anak bukan setakat perempuan, anak lelaki pun tak terkecuali, ape lagi, anak luar nikah bersepah2, baru2 ni djumpa dibungkus dlm sejadah dkt masjid terapung. masyaAllah. dan masa zaman jahiliyah dulu, dorang hny ada dakwah. takde daulah, takde empayar islam. sume tu xde. negara islam pun xde lagi masa tu. sme ar gk mcm skrg, negara mana yg kita boleh consider negara islam? yg mengamalkan hukum2 islam sepenuhnya? takde kan?

kesimpulannya, kita mmg kena tau, suatu ketika dulu, islam berada di atas, dan sekarang kita bangkitkan kegemilangan islam tu balik. dgn satu solusi, buat dakwah. jadi individu yang benar-benar muslim. zahir dan batin. sbb hny islam je yg dapat mengamankan dunia. dan mmg Allah dh janji islam tu akan naik balik tp cuma tak tau siapa y akan bersama2 mendukung panji2 islam tu. tak nak ke kita jadi salah seorang dari golongan tersebut?

baik, itu sedikit sedutan ISK. now, kita beralih to SH.

Syahadatul Haq Part 1

masuk pulak SH. - syahadatul Haq.

syahadah tu nak ikut base arab, kan asal2 perkataan dari syim ha dal, sya ha da - = saksi. kalau terbitkan boleh jadi syahid, pastu dlm erti kata lain, syahadah tu sendiri maksud dia mcm sijil. Perakuan.

jadi, istilahnya, syahadah tu maksud dia, menyaksikan sesuatu yang perlu dibuktian.

analogi y diguna, mcm dlm court. biasa saksi ni kita kaitkan dgn mahkamah. bila dkt court, mesti r ade hakim, pendakwa raya, tertuduh pastu saksi. so, yg tertuduh tu takkan lepas dari tuduhan, selagi tak betul2 dibuktikan tak bersalah. sbb tu r saksi tu penting. nk menerang , dan membuktikan y si tertuduh tu tak bersalah sbb dia dah menyaksikan. kalau saksi tu xdtg, masa kes perbicaraan, tak ke kejam org tu? kira dia jahat la, sbb buat keje dia, which is bagi keterangan yg dpt buktikan si tertuduh tu tak bersalah. dakwaan yg dikenakan tu tak betul.

ok, skrg cuba masukkan analogi ni mcm dlm kes syahadah kita. Kita bersaksi mmg takde yg layak disembah selain Allah. Muhammad s.a.w tu, utusan Allah. so, setakat menyaksikan, tapi kita tak terangkan, takde bukti mcmana hakim nak terima dakwaan kita? which is Allah la.

ha nak jadi saksi, mestilah kita kena JELASKAN, dan kita kena terangkan. jadik, kalimah syahadah kita ni, persaksian kita ni, kita perlu jelaskan kat orang dan penjelasan tu biasanya berasaskan suara.

Kalimah syahadah bukan sekadar lafaz!

syahadatul haq ni bkn hny skdr mengimani kewujudan Allah, malaikatNya, kitabNya, RasulNya, n hari Akhirat. bahkan tanggugngjawab dia pun bkn ckup setakat, solat, puasa, zakat, haji. syahadah ni sebenarnya hanya terlaksana bila org2 yng beriman menyampaikan kalimah hak ke seluruh bangsa manusia. dlm bentuk amal soleh, akhlak terpuji dn pemerintahan yg adil. dgn kata lain, kita perlu jelaskan ke seluruh alam, kebenaran yg yg ada. which is tiada Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan Muhammad itu Utusan Alah.

ckp kat semua manusia, hanya Allah je yang layak disembah. jgn sembah benda lain. pastu, buat perakuan Muhammad itu Nabi utusan Allah. yg mana risalahNya kita kena ikut.

Bila kita ucap syahadah, dia mmg dtg pakej beb. skali dgn tanggungjawab. mmg xbleh lari! once u r a muslim, you have to do it. ak ade tanye kak saufi, sbb ye r, ak ni, kdg2 getaq bila berdepan ngn kapiaq nih, depa suke tanye bnd2 yg kdg2 tak terduga. ak tny, ape eh, xingt r plak. oh pasal al-Haq. macamana kalau ada orang tny, "mana awak tau yang al-Haq tu benar?" benda ni, tricky tp sebenarnya jwpn dia simple je. ak xingt sgt jwpn akak tu mcmana, tapi ini mcm soal ketuhanan yg mana org kafir biasa persoalkan.

inilah soal akidah. mangkuk akidah kita kena penuhkan dgn Allah. kalau x, nanti benda lain yg masuk.
xpe r tu kupas len kali.

persoalannya, syahadah yg macamana kita dah buat?

dlm satu kisah sahabat yg bernama Mus'ab bin Umair, hidup dia berubah dgn satu syahadah. DIa ni anak org kaya. kalau baju dia tu, mmg dari dataran syam, y mmg jenis mahal berkualiti punya. pastu, kalau pakai minyak wangi tu, kalau dia lalu mmg org boleh cam tu Mus'ab. dari jauh,lagi org da dpt detect,mus'ab dtg. sbb xde org lain y pakai minyak wangi mcm dia. nk tunjuk mmg kaya giler r. org lain mybe xmampu nk beli. tapi nk citenye, bila dia dah peluk islam, dia terus berubah. mula2 senyap2, tapi lepas tu, bila mak dia tau, mak dia mogok lapar. nak anak dia anut balik agama nenek moyang dorang. tapi dia kata kat mak dia, " walau nyawa mak ibarat seluruh bulu roma saya, saya takkan berganjak dan tinggalkan agama Islam" begitu, teguh pendirian dia. pastu, mak dia pun pulaukan dia. hiduplah dia merantau ke madinah. kerja kutip kayu api. tapi dia kat madinah bukan dok diam je,gi ketuk setiap pintu rumah yg ade. smpaikan hampir seluruh penduduk kota madinah peluk islam lepas tu. ramainya boleh tengok masa peristiwa sambut kedatangan nabi ke Madinah. ramainya yang peluk islam masa tu, sebabkan mus'ab. tapi bila tiba waktu peperangan, dia mati syahid. tapi bila orang nak tutup jenazah dia dgn kain, kain tu tak cukup. orang pun panggil r Rasulullah. bila Nabi tgk dia, nabi nangis smp basah janggut. Nabi katalah, dulu dia ni seorang yang kaya raya, pakaian semua bagus2, tapi bila tiba kematiannya, mati tak cukup kain. smp begitu sekali, dia berubah kerana Islam. lepas tu Rasulullah perintahkan, tutup bahagian kepala dia dgn kain, n kaki dia tutup dgn daun2 kering.

kalau kita, skrg ni mungkin nak mengaku islam pun ada yg malu. malu nk tunjuk yg dia tu islam. kalau org tanya, kenapa xmakan babi ( ni biasa berlaku kat dak oversea, akak saufi cite.) "well, i am allergic with pork". padahal, ckp je r, Allah kata xboleh makan. tapi sebab segan nk ckp pasal islam, dia kata allergic.

sahabat nabi, dulu, kalu ayat Quran, nabi xpernah simpan , dorang terus reveal.

kita tengok pulak al-mardudi - dia banyak menulis, sampaikan ramai yang bangkit utk islam.

kata kak saufi, so siapa yang ada bakat menulis, menulislah. kita tak tau tulisan kita mungkin boleh buat orang berfikir dan menggegarkan dunia. kata-kata juga boleh membelah hati manusia.

dats y r, ak tetapkan hati nak tules gak benda ni, walau amik masa. mengedit artikel kat iluv tu, pun boleh tahan berejam jugak r. nak masukkan 2 hari punye contents, ak nak bajet2 pun payah. tapi buat je r sedaya. xpe r. tanggungjawab tu mesti dilaksanakan. kalau aku tak buat skrg, tak setelkan harini, ingat ada masa ke esok2. i dont think so. so ak decide, takde lagi besar lagi dari smpaikan tentang AlHaq. ak putuskan, harini walau mcmana pun aku mesti habis kupas apa yg ak dapat pasal semalam. tak kisahlah hasil dia, org baca xbaca ke, xde sambutan ke, nak terima tak terima, yg penting ini salah satu usaha aku nak lepaskan tanggungjawab. by kongsi segala benda y dpt dikongsikan. Allah tak pandang hasil, tapi usaha. so, ak mesti usahakan jugak.

oh tadi aku borak ngan Teng, ntah mcm2 ar borak. aku mmg jarang ada peluang nak borak2 dgn housemate, uish. kali ni, duduk berdua je ngan dia, tetiba ntah mcmana boleh buat borak, ape lagi, try r masuk jarum. Hmm..tapi walau dia cina, bleh paham melayu, kdg2 kua jugak r perkataan melayu. hmm ..payah jugak nak cerita n sampaikan syahadatul haq nih. nabi buat bersungguh2, aku ni dah ckup sungguh2 ke? aku rasa tadi, bolehlah, tapi bahasa sgt tunggang langgang r. nk speaking satu hal, citer pasal islam. hmm..my skill not enough. i need to develop more!! by the way, at least a good start. i realize, i should tell wht i should tell n wht i know. cuma xdpt nk terangkan kat dia sgt habes2 r. just ajak2 borak, n cerita pasal islam sikit2. aku mulakan dgn, " eh u know what..in islamkan, it is stated that we are from....1400 ago u know..bfore we have science. i am amaze."...bla2 r..pastu dia tny, who create Quran, where is the origin. hmm citer plak pasal sejarah Quran, tp tak berapa detail r. just touch the surface. somehow, overall takde r menyengat sgt.

xpe r, at least, realize the responsibility n berusaha menyampai n bercerita pasal islam kat org lain. thats my mission. every people should know about islam. no matter where i go, i will try n make sure to talk anything and relate it with islam. Hope so, Allah help me in doing this deed.

syed Qutb ada cakap, kehidupan manusia biasa tu, berakhir bila dia mati, tapi kehidupan orang yang benar-benar Islam tu bermula bila dia mati. maksud dia, nama dia akan terus hidup di atas muka bumi. kehidupan dunia ni, bukanlah segala-galanya sebab hakikatnya kita menuju akhirat jua dan dunia ni akan musnah dan hancur.

Bilal bin Rabah r.a, org yg betul2 suci mmperjuangkan agama. dia berbakti utk islam dan ketamadunan manusia. tengok hasan Al-Banna, syed Qutb, nama dorang semua tu terus hidup walau dorang da mati. tapi cuba kita comparekan, buat misalan dgn Lee Kua Yew, nama dorang berapa lama boleh bertahan dalam sejarah? mungkin setakat 50 tahun? lepas tu bila disebut, orang pun tertanya siapa tu? tak kenal. berbeza dengan Bilal, yang dah mati lebih dari 600 tahun yg lepas, tapi nama siap diabadikan kat muazzin. Kalau org kampung tu, takdenye panggil tok muazzin, mesti dia panggil tok Bilal. tok bilal mana? bukan tok muazzin. begitula tingginya martabat nama orang yang mempertahankan agama dan kesucian islam nih.

skrg, kita boleh pilih. apa yang lagi besar dalam hidup kita. mungkin kalau nama kita tak de la mcm nama dorang, diingat, disebut2 orang bila dah mati pun, paling kurang biarlah nama kita disebut2 penduduk langit.
nak nama kita disebut-sebut penduduk langit ada syarat dia.

Barangsiapa berkumpul utk mengingati Allah dalam masjid(tempat orang bersujud) dan membaca ayat-ayat Allah, namanya akan dibangga2kan oleh penduduk langit.

Jadi, kita nak syahadah(ijazah) yg macamana yg justify kita sbg manusia?
habis nyawa, habis?
macamana nak bawak islam ke seluruh dunia?
apa nilai kita sebagai seorang manusia yang menerima islam sbg cara hidup kita?

manusia tu, bila buat keje perlu ada 'roh'. orang tu akan ada nilai bila hati dia ada cahaya. hati yang terang dan bersih tu la yg akan menentukan nilai seseorang. kehebatan dan kepandaian yang ada kalau digunakan dgn betul, akan bagi manfaat yang besar. tapi selama kita hidup ni,mungkin dah 18, 20 tahun berapa banyaklah yang kita dah fikir betul2 utk islam?

tadi kita cakap pasal syahadah kan. Syahadah tu, benda yang satu pengakuan. sesuatu y kita nak org pun turut percaya n kita nak buktikan benda tu.
Contoh : kita nak buat satu pengakuan yg kita ni bukan pencopet(pencuri). adakah kita ni hny cukup sekadar katakan yang kita ni bukan pencurik. "saya bukan pencurik!saya memang bukan pencurik!".
tapi kita berjalan atas muka bumi ni, tak tunjuk pun aktiviti yg kita ni mmg bkn pencuri. kita nak org percaya yg kita ni bkn pencurik, tapi kita pegi buat keje y melambangkan kita nmpk mcm pencuri je. macamana tu?

Kita mengaku Allah tu Tuhan yang maha Esa, tiada yang disembah melainkan Dia. tapi kita berjalan atas muka bumi ni macam kita tak pernah sebut benda tu. mcam takde Tuhan. Tiada yang berkuasa atas diri kita. Kita dah mengaku tapi kita tak menunjukkan pun yg kita memang2 begitu. Kenapa kita tak bertindak dengan tindakan yang menunjukkan kita punya Tuhan.?

Kadang2 tu, buat benda sesuka hati kita je. tak kisah pasal kehendak Tuhan. Itu bagi mereka yang lupa tetang asal usul penciptaan mereka. Dicipta dari tanah, air mani yang hina, menjadi seorang hamba yang kemudiannya akan kembali kepada sang-Pencipta.

Ilah. Allah sebagai sembahan. Sembahan- kita akan buat sesuatu untuk dia. Kita rindu, kita sayang, kita akan buat apa yang Dia nak dan Dia suka. Bila kita meng'ilahkan Allah, kita menyembah Allah, kita akan solat utk Dia, pergi belajar kerana Dia, kita akan infak niat utk DIa, kita akan keluar rumah bawak beg, tapi dalam hati untuk Dia, kita akan makan tapi dalam hati utk dia, kita akan berjalan, dalam hati utk dia, kita telefon orang ajak pergi usrah, dlm hati utk dia apa2 lah semua utk dia.

kadang2 ada orang tersalah. Dia tau, dkt ALLah la sumber pengharapan, sumber rezeki. tapi perbuatan dia tu tak macam Allah tu yg bagi rezeki. mcm kita boleh katakan kerja tu sembahan dia. boleh jadi jugak studi tu sembahan dia.
COntohnya orang jepun, agama dia sembah matahari, dia tau Tuhan yg beri kekayaan, tapi dia keje mcm xde tuhan. keje smpai sakit2 pun keje jugak. smpai skrg ni, kedengaran keruntuhan masyarakat jepun. dia tak masukkan Tuhan dalam kehidupan seharian dia. Dia bekerja mmg macam xde tuhan. dpt faham? Dia kerja gila2, smp ada yang tak tahan bunuh diri.bila kena buang keje, bunuh diri. Dia kerja macam xde tuhan la tu kan.padahal dia tau TUhan tu yg bagi rezeki. tapi mcm dia percaya bila hilang kerja, dah xde dah rezeki. mcm kerja tu sumber rezeki. sumber segala-galanya.Kalau dia yakin, dan percaya Tuhan tu yang bagi rezeki, dia takkan bunuh diri mcm tu je, sbb stress dgn keje.

so kat sini, Sembahan means yang utama. Allah itu yang utama. kalau hati kita tak isi dengan Allah sepenuh-penuhnya, benda lain yang akan masuk. Cara nak test, apa yang kita banyak teringat? Siapa yang banyak kau ingat selain Allah? dalam hati kita apa yang ada? apakah ada yang lain selain ALLah? sebilangan besar hamba2 Allah tu terpinggir disebabkan kita tak bukak mulut. Tak bercerita pasal islam, tak menerangkan tentang islam yang sebenar dan kebenaran AlHaq.

Ada kisah orang Atheis,kalau tak silap Cat steven. dia ni ego. tak ngaku ada Tuhan. Dia hanya percaya pada sains je. benda yang boleh dibuktikan.Abang dia ada pernah bagi Quran utk dia baca. tapi dia baca, tapi dia tak percaya. Satu hari tu, dia lemas. Dia pun dah mula terdesak, yg mana keadaan dia tu, takde sape y boleh tolong. mmg helpless giler r. lepas tu dia melaung, " GOd, if you exist, please save me!". tak dan lepas tu, dia mcm terselamatlah. kemudian lepas tu, baru dia mencari kebenaran dan beriman dgn ayat-ayat Allah.

kalau tgk orang dulu2, dah bersusah payah nak bawak islam tu demi kita. tapi kenapa kita ni selfish, pentingkan diri, tak nak bersusah-payah demi islam, untuk generasi y akan datang?

sejauh mana kita rajin nak bercerita tentang islam kepada orang yang belum berpeluang beriman?berani nak cerita tentang islam? cerita tentang kebenaran Al-Haq. islam bkn dtg utk org islam je tapi utk semua. nak berdakwah, kena kepada semua. nabi berdakwah bukan kat orang islam je. seru, ajak buat baik, jauh perkara mungkar. jauh dari buatbenda yang Allah murka. mmg Allah perintah,kena beri peringatan. Realiti sekarang, benda baik orang nampak buruk, benda buruk orang nampak baik.

mmg normal, manusia, bila terdesak, masa tu dia cari Tuhan. Dia cari Allah. termasuk aku.huhu..

tetiba Teng ni tanya aku, "ain, why u not doing your homework, y u want to write blog?"

aku ckp "i will do after this."

pada aku, smpaikan Alhaq tu lagi penting dari segalanya. bkn ak tak tau, kena buat assignment sume yg bermacam2. kena buat utk skor. tapi, dlm masa yg sama, satu kewajipan jugak nk sampaikan apa y ak da tau. dan satu2nya cara buat masa ni, is by blog. tu je r cara y boleh ak sampaikan. ak belum ada kemampuan la mcm sahabat nabi Mus'ab. nak ketuk pintu rumah orang satu2, tapi apa y boleh ak buat, ajak org baca. Mudah-mudahan, mereka lebih faham dari apa yg aku faham.

konsep illah - jepun - percaya tapi tak yakin. - rezeki dr tuhan. keje gler2..

Syahadatul Haq Part 2

Kenapa orang islam ni dihina?
KEnapa Allah turunkan banyak bala? Bukan ke Allah tu pemberi Rahmat kepada orang islam? Tapi kenapa umat islam sekrang dlm keadaan yg sgt teruk?

sebab orang islam yg ada sekarang ni, dia tak benar-benar beriman. Islam tu terdiri atas yang 5. syahadah, solat, puasa, zakat, haji/ tapi cukup ke islam kita dengan rukun yg 5 tu je? Oh Tidaks! bahkan jauh lebih besar dari itu. Haq syahadah ni, adalah utk seluruh manusia. dan beri peluang org y beriman. macam kisah bilal yang disiksa. as sebab, atas penderitaan dia, kisah yang lebih orang dengari, buat org rasa tertarik dan mencari, macamana nak masuk islam. kalau bilal sanggup diseksa hanya disebabkan syahadah, macamana pulak dgn kita?

Kalau kita rasa berat, rasulullah lagi la rasa berat. kita pun mesti patu rasa macamana yan pernah rasulullah rasa n lalui. Kalau rasa berat, buat Qiam yg merupakan sumber kekuatan jiwa.

Kisah Hari Sabat.

Dalam perisitwa hari Sabat, hari sabtu, diorang ni dari sehari, mintak pulak cuti 2-3 hari.
Diperintahkan pada Bani Israel, dorang disuruh beribadah hari sabtu tak boleh keje. tetiba masa tgh hari tu la ikan tu mcm tgh melompat2, mcm nak menggoda pulak ikan nih. terlompat2. masa y diharamkan menangkap ikan, masa tu la ikan banyak. orang Yahudi masa tu, konon bijak r. dorang pergi set pukat hari jumaat, perangkapkan dulu, hari Ahad kutip. tapi sebenarnya dorang dah langgar aturan Allah.Allah jadi murka lepas tu, diorang ni pulak suka putar belitkan apa yang dah jelas ada. diceritakan dalam Quran

"Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata ,"Mengapa menasihati kaum yang akan dibinasakan atau diazab Allah, dengan azab yg sangat keras?"
Mereka menjawab, "agar kami mempunyai alasan kepada Tuhanmu dan agar mereka bertaqwa.

(164: Al-'Araf)

maksud alasan kat sini, org yg bg nasihat ni nak kata, plg kurang mereka dah laksanakan perintah Allah yg suruh bg peringatan.

pastu Allah firman lagi,
"Maka setelah mereka meupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang orang yang berbuat jahat, dan Kami timpakan kepada orang-orang yang zalim seksaan yang keras disebabkan mereka selalu berbuat fasik.

now, kat sini ada 3 jenis golongan manusia.
1. Golongan yang ingkar
- pergi tangkap ikan. langgar aturan Allah - mereka ni Allah diazab

2. Golongan yang memberi nasihat
- mereka Allah selamatkan

3. Golongan yang menghalang orang memberi nasihat
- golongan yang berdiam tak bercakap sama je mcm menghalang org bagi nasihat sbb dia pun mcm mengiyakan aje perbuatan org yg buat jahat tu, depa yg tak beri peringatan pun tergolong dlm golongan ni. yang ni cuba cek, Allah tak cerita pun apa jadi kat dorang. Allah langsung tak mention. macam Allah tak kisah. kalau kita, nama kita org tak mention, tak sebut, kan macam rasa tak dipedulikan. Macam tu jugak lah Allah. golongan ketiga ni, mcm Allah pun tak kisah, tak pandang. tak layak pun nak disebut dalam Quran.
baik bagi tau kesudahan orang yang baik, orang yang jahat. setel. org yang tengah2, selalu atas pagar, tak buat apa2 Allah pun tak hirau.

nak ke kita jadi mcm tu?

so, nak sampaikan kalimah hak ni ada beberapa cara.

1. melalui amalan soleh.

macamana amalan soleh kita boleh menyebarkan kalimah syahadah kita ke seluruh dunia?

Ok, King Louise ada pernah kata,
kalau nak serang orang islam ni, cukup tengok solat subuh dia tu jemaah dia sama mcm solat jumaat x? tgk kat masjid ada org ke x? kalau xde baru serang.

menunjukkan betapa islam tu lemah, bila semakin kurang orang soleh. dah kurang org yg mendirikan solat, especially lelaki la! solat berjamaah di masjid. berapa ramai mereka2 ni, nak pergi masjid. masing2 mungkin dah makin lalai, terleka dgn hiburan. lg ramai lg pergi konsert2. so kat situ da nmpk dah tunjuk kelemahan2 org islam tu sendiri.

Mujahidin di Russia, masa tgh perang, nak diceritakan mereka ini orang yang soleh2, selalu buat qiam, smpaikan tentera Rusia pun tak boleh nak detect dgn radar. sebab apa? Allah lindung hamba-hambanya yang benar-benar beriman dan beramal soleh.
Sebenarnya dari hati yang taqwa tu la yang rule diri. bukan hny hukum2 yg Allah turunkan.

jadi, dengan amalan soleh tu, bolehla bawak org nampak kalimah haq tu. contoh lain. orang yang solat, yang benar2 hayati solat, dan dia benar2 islam, dia akan bekerja secara telus. mmg ada beza antara org yang beramal soleh, dgn org yang tak beramal soleh. orang yang solat, dengan orang yg tak solat. attitude yg ada pada mereka akan menunjukkan. sebab tu, kalau org cina, india, bila tengok orang2 yang solat ni, dgn hanya sbb tu dorang boleh tertarik.

2- melalui akhlak terpuji.
- bila org tgk akhlak , orang tertarik. Kdg2 benda simple je, mcm kisah Nabi balik dari Taif. ade org ni, dari kg.Yunus. masa kat Thaif tu kan nabi dibaling batu semua, jadi dia mintak seglas air dekat sorang ni yg dr kg. Yunus. Nabi pun ajaklah berbual-bual. tgh sakit2 lagi, pun masih lagu nak bawak berbual. itulah Nabi. so, masa sebelum nabi minum tu, nabi bacalah bismillah. disebabkan kalimah tu la, buat org tu tertarik. sbb kalimah tu ancient, org dah guna sejak berkurun lama. Nabi pun tanya, dia dari mana. katanya dari kg.Yunus. Nabi pun katalah Yunus tu seorang nabi. Dia saudaraku. dan aku pun, seorang nabi. lepas2 tu, org tu pun masuk islam. tapi kak saufi cerita, tak sure sama ada org tu or org lepas dia yg masuk islam. but the main idea is, akhlak yg paling simple pun, cth mcm baca bismillah, amalan yg simple nk buat, kdg2 boleh buat org tertarik dgn islam. cth baca doa sblum masuk toilet ke kan. berapa ramai yg amalkan. mungkin, patut diamalkan bg sesape y serumah dgn non-muslim ke kan..mcm ak( tgh ingtkan diri sindiri), mungkin as sebab dorng nmpk, akhlak baik, pastu setiap benda ada doa, buat dorang tertarik. lps2 tu sape tau Allah nak bagi hidayah ke..

jadi dalam akhlak, kena buat sedaya mampu. beria2, bersungguh-sungguh,

mana nak dapat sumber kekuatan? tanya aku kat kak saufi.

sumber kekuatan tu, dapat dari doa, qiam.zikir. zikir pun ada bbrp bahagian. zikir lisan, zikir hati, zikir badan. ha zikir badan tu macamana? zikir badan tu contoh mcm kita gunakan otak, gunakan tangan, utk fahamkan islam -> kerana Allah. tu sume dikira zikir badan. zikir tu bkn setakat di lidah je. atau ingat Allah dalam hati je. tapi bila disertakan dgn perbuatan yg lillahi ta'ala. tu da dikira zikir badan.jadi apa2 pun, kena terus kekalkan momentum. sbb kita tak tau, bila setan tu dtg mencucuk kita.

lagi satu, sebab nak selamatkan diri kita dari diseksa n biar org lain jadikan alasan atas sebab kelewaan kita. the fact, bila saja kita tanggung kalimah syahadah, patutnya itulah yang jadi sumber kekuatan kita utk bergerak.

ada 3 jenis mungkar.

Mungkar akbar
Mungkar kabeer
Mungkar soghir

Mungkar yang paling besar sekali - ialah mensyirikkan Allah. dia tak terima, dia musyrik.

dan kezaliman yang paling zalim ialah org yang sembunyikan kebenaran.

Kebenaran yang paling benar tu ialah Allah - AlHaq.

Jadi, kita mmg kena halang kemungkaran yang besar ni dari terus berlaku. Orang yang kafir tu, tengah buat kemungkaran lah secara langsung. tapi, as sebab org tak sedar, jadi dia biarkan aje. macamana perasaan kita? patut bila bersama mereka, kena ada rasa nak selamatkan mereka dari kekal dalam api neraka.kita yang patut sampaikan kebenaran tu kat dorang. cerita pasal, bila buat baik, akan dibalas dengan pahala dan ganjaran, bila buat jahat, akan dibalas dengan azab y buruk.

satu info tambahan, kita tak boleh wish, ulangtahun perayaan kat org kafir. Haram hukum dia. sebab, ibarat kita meraikan pulak , org yg mensyirikkan Allah. contoh kalau mcm deepavali, kan dorang ada bnyk tuhan. so, xboleh wish. hepy deepavali.. ibarat mcm kita wish kat dorang "selamat mensyirikkan Allah..". so xboleh.

Bukti Allah adil

Allah tu Maha Adil. Dia xkan hukum hamba dia mcm tu je walhal tanpa bagitau apa yang betul, apa y salah,. dia xkan hukum dlm keadaan hamba dia tak tau. sbb tu nabi diutus utk bagi tau apa yang betul n apa y salah. dan kita y amik alih peranan nabi ni, kena buat semampu dan egala apa y kita ada. sbb kita mmg tak tau bila kita mati. Apa2pun, kita kena buat suruhan Allah.

Masa tgh2 tu, kak saufi tanya,
"Kenapa kita kena sayang mak kita?"

mula2 aku jawab,
''sebab Dia dah susah2 utk kita. .."

kak saufi kata, xboleh jwb mcm tu. pastu cpt2 ak bg jwpn lain.

sbb Allah suruh.

then, akak tu terangkan la, let say ada org tu, smpai tak nak mengaku mak dia sbb mak dia, masa dia kecik, main bagi kat org, bila dh besar, anak tu tak nak mengaku tu mak dia. make sense tak bila balik pada pernyataan tadi. kena sayang mak ayah sbb dorang dah susah payah utk kita. ada je org yng mak ayah dia, yg anak tu rs, tak bersusah payah pun utk dia, so nak jawab, kena jawab, sbb Allah suruh.

benda ni nmpk common n simple tapi kita akan lupa kalau tak diberitau dan diperingatkan. Kenapa kita ingat mak kita, sbb Allah suruh. Buat baik dgn parents, sbb Allah suruh buat. apa2 sebab Allah kata, n Allah yg suruh. Kenapa tak boleh minum arak, sebab Allah tak bagi. Kenapa pencurik kena potong tangan? sbb Allah perintakah begitu. Sebab Allah tu sembahan kita. Itu pentingnya org utk menghayati makna sebenar syahadah tu. Semua bersandar pada kalimah syahadah yg kita dah buat. Dah jadi muslim, nk tak nak kena jugak buat. dah xboleh lari dah kalau tidak Allah akan hukum kita 2 kali ganda lebih lagi dari org lain. Sebab? dah r xbuat keje - amar makruf nahi mungkar. pastu, xajak, xbgtau org ttg kebenaran.

peluang tu banyak nak sampaikan pasal islam, melalui blog, YM, majalah2, risalah2, tapi berapa ramai org yang kita jumpa dalam sehari, kita cerita pasal islam? kena fikir, mcamana kita nak sampaikan syahadah kita ni kat org lain? kita mmg perlu jelaskan. tp sampaikan islam kpd seluruh manusia tu tak ckup dgn ckp je.

Jadi kita kena usaha sungguh2 dlm buat keje. kena usaha lebih lagi dan lagi. selamatkan org. dan bila usaha, kena usaha sama2, xboleh sorang2. biar berjemaah. sebab bila seorang, mudah patah dan rapuh. iman kita ni bukannya menaik je. selalu ada naik turun. itu pentingnya jemaah. supaya saling ingat-mengingat.

sejauh mana kita dah laksanakan SyahadatulHaq kita dgn gunakan potensi y ada? patut, apa saja peluang y kta ada, grab n gunakan. Sampaikan pasal islam. tapi cara paling berkesan tu, is secara langsung. dengan kata2 yang jelas. setakat blogging, YM, friendster, itu semua belum cukup. Tapi mungkin salah satu langkah usaha. tapi itu belum bermakna tanggungjawab dah terlepas. Rasulullah tu, sume pintu rumah Baginda ketuk. Mus'ab pun. pastu, Hasan AlBanna, sampaikan tapak kaki dia mmg ada di seluruh tanah Mesir. takde tanah yg dia belum pijak.

akhir kalam, ada satu analogi yang digunakan.
- Analogi rumah terbakar.

dalam satu rumah yang terbakar tu, kita ibaratkan rumah tu islam. dan sedang terbakar. apa cara nak selamatkan islam? jadi, solution dia,
1- kita kena padamkan api,
2-bina rumah tu balik.

meaning, 1, kita buat keje, apa2 utamakan orang islam tu sendiri. selamatkan rumah dulu. selamatkan org islam. 2, bina rumah = bina daulah islam > put it as a MISSION.

bila dah ada daulah, baru org lebih tertarik, bila kita dah jadi world order. itu pentingnya nak bentuk islam tu dalam diri orang islam yang lain. supaya mereka ni semua betul2 beriman dan amalkan islam.

Wallahu'alam. sekian saja coretan yang dapat dinukilkan.
dan inilah kesedaran yang ada buat masa ni. Moga, inspirasi masih membara di sanubari ini, tanpa kenal erti rehat.

Bak kata kak shida, takde istilah rehat bagi org mukmin. kita tak perlu nak setkan masa yg , time ni masa utk rehat, sbb mmg Allah akan bagi masa rehat kat kita. n sebenarnya, rehat tu kita boleh dapat dari solat, zikir2, itulah kerehatan minda yang sebenar.dan kerehatan yg benar tu hanya ada bila kita dah mati. so, to live, there is no things such as RELAX!

8:10 malam. Casa Subang.
*Satu hari, diperuntukkan hanya utk tulis pasal syahadatul haq. after this, i will look back at my 'work' assignment n all those stuff. hope Allah give me strength. somehow, i dont really eat. dari bangun tido, pagi2 ngadap laptop, edit balik artikel n tambah ape2 y belum masukkn. post kat iluv. publish bila dh tghari. smp zohor. bermula pukul 2 petang, baru 'muntahkan' balik segala coretan yg dicatat dlm buku nota smlm. all this is the point yg sempat dicatat n what are still in my mind. i know, after tis, i will forget bit by bit. n this post is the bukti for me, to hear this thing. at least. somehow, if not remind other people, it will remind me more.

somehow, sometimes, i m just 'crazy'. i m sure some people will think it is crazy, to sit in front ur laptop for the whole day, n just bloggin. well, i think, i know what am i blogging. n i know, it will worth if other people realize it but it is doesnt matter at all. i dont care anything else after i've decide on something.it is not hasil that i seek out but the effort that i've put on it. yeah an effort. tak makan pun tak pe. it is not a big deal for me. cuma tangguhkan keje y tertunggak tu, make me think twice which one is more prior and i've decide and choose to post this stuff. i hope this i the right thing i do. membenarkan dan menyampaikan yg haq.

* selamatan akidah org islam. ? can i be a saviour? can a doctor tell me how to save a heart? A muslim heart...