Khamis, November 13

Mr. Iman berdialog ^_^


Ikutilah dialog antara Mr Iman dan Mr Diri


Iman : Assalamualaikum, bos
Diri : Waalaikumussalam wbt.lama tak nampak awak.Awak cuti ker?

Iman : Taklah, jabatan kami rasa tuan tak memerlukan kami lagi?

Diri : Laa..kenapa pulak awak cakap camtu? pentadbiran diri aku berterabur sekarang bila jabatan awak takde..

Iman : Takdelah, kami lihat banyak pekerja tambahan tuan ambil.VCD,SMS, TV..jadi kami rasa terpinggir

Diri : Entahlah, waktu cuti sebulan ni saya tak pernah menggaji mereka.Tapi mereka terlalu rajin buat kerja, bekerja tanpa gaji,tapi banyak gak duit aku habis…entah ar

Iman : Tu sebab, kami agak rasa tuan memencilkan kami. Al Quran, Zikir, ma’thurat, solat Malam tak boleh bekerja dengan mereka..kami memang tak boleh bercampur dengan mereka..

Diri : Saya tak pernah minta awak bercuti

Iman : bagaimana kami ingin bekerja sedangkan tuan sudah punya ‘pekerja tambahan’? Saya lihat mereka buat tuan gembira..

Diri : Argh, gembira apanya..Berterabur kerja kat pejabat tu!!tolonglah, bekerjalah dengan saya kembali

Iman ; Kami sememangnya sudah berkhidmat dengan tuan dari tuan di dalam rahim ibu tuan lagi. Tapi, tuan kadang2 mengabaikan kami. Tuan sediakan makanan untuk bos pekerja tambahan, En Dosa, tapi kami, tuan tak sediakan makanan. Kebajikan kami tak terjaga…

Diri : maafkan saya. kembalilah bekerja dengan saya. Saya janji kebajikan kamu semua saya jaga,En Iman.

Iman : Tuan boleh berjanji, tapi CEO kita akan memantau tuan, Dialah Allah.Tuan takkan tak takut menabur janji tapi melupakannya?

Diri : janganlah menyalahkan saya.

Iman : Tuan perlu sedar, kami hanya bekerja di dalam syarikat yang bersih, dan amanah..Bukanlah saya nak memandang rendah pada jabatan baru En Dosa, tp kami tidak suka cara mereka bekerja. mereka meminggirkan kami

Diri : Dah awak tak melawan?

Iman : Tuan, bagaimana kami ingin menang? Kami terlalu lemah, sedikit pula tu, kebajikan kami langsung tuan tak jaga..Sedangkan kami tidak pernah meminta gaji dari tuan.Cuma kami minta disediakan ruang yang bersih dan amanah untuk kami bekerja. salahkah kami meminta yg sedikit?

Diri : Mereka kadang-kadang lebih menggembirakan saya

Iman : Kalau begitu maafkan kami. Tak dapat rasanya kami bekerja untuk tuan lagi.Tuan perlu memberi kebajikan kepada mereka.Siapalah kami..

Diri : Ehh, jangan..Bekerjalah dengan saya

Iman : Buanglah pekerja itu..Mereka meminta-minta dari tuan.Tuan perlu berhabis jutaan ringgit untuk mereka. Sedangkan kami, percuma khidmat kami

Diri : Aduh, mereka pekerja yang menggembirakan aku.Memang kamu percuma, tapi kamu kadang-kadang bising, ini tak boleh, itu tak boleh..Aku rimas

Iman : (senyum sinis)..Maafkan kami tuan..kami minta diri dulu..tak perlulah kami berkhidmat dengan tuan kalau begitu..Kalau tuan perlukan kami, kami sentiasa di sisi..Tuan jangan risau, kami maafkan tuan..

Diri : jangan pergi..aku sanggup pecat En Dosa..dan ahli jawatankuasanya, vcd, majalah yang melalaikan, dan sbagainya

Iman : Tuan betul-betul sanggup?

Diri : ya, aku kelam kabut sekarang..Tak tenang,management berterabur..

Iman : Alhamdulillah. .kami free of charge..Tuan takkan rugi, sebaliknya tuan beruntung besar..Silap hari bulan, CEO, Allah kita akan naikkan tuan ke pangkat yang lebih tinggi

Diri : Terima kasih.. Panggillah ajk kamu bekerja semula. En Iman, saya akan jaga kebajikan kamu, panggillah En ma’thurat, En Zikir, En Solat,dan semua ahli jabatan kamu ya?

Iman : Alhamdulillah. Moga keuntungan tuan berganda-ganda tahun ini dan seterusnya


Diri : Terima kasih pegawai kewanganku ..





dipetik dari blog serikandiumar

3 ulasan:

zayanayusof berkata...

tulisan skrip yg mantap!! :D

Tanpa Nama berkata...

tkde kaitan ngn post nie....
klu bjuang or bkorban, npe nk ltak dlm blog??? bkn ke 2 nmenye cite kt org pe kite da wat..
bda bek klu da wat, tkyah cite..
sbb 2 nmenye tk iklas..
mmg la 2 slh 1 cara nk mngajk org len wat bek(bdakwah),tp klu da mggelar dri sndri pnjimat trunggul 2 nmenye bkn bdakwah da...
2 nmenye nk tnjuk kt org kite ni bgs sgt..
tk ke tuhan mara cm2..
sy ni bkn org btudung labuh cm awk,tp at least sy rs sy tau pe 2 iklas..
mmgla 2 duit rkyat, tp klu kite dok mminjm duit org, tk rs ke kite mggunakn duit org len..sme je cm mggunakn duit rkyat 2..
tkde beza..
beza de kite mntk kt mmbe,n mmbe kasi..
tp kn...
tk kn tkde prasaan dok mintk duit org n amek mknn org..
tk de ke prasaan malu 2...
klu tknk gune duit rkyt skatila..
tp tk nyushkn org ke klu dok mintk org tlg bg duit..
awk rs awk independent, tp klu dok bgantung kt org bg duit,independent apenye tuh???
mtk maaf klu tkasar bhs..
sesame islam harus saling ingat mngingati...bpijaklah di bumi yg nyata ini..

everjihad berkata...

to anoni,
terima kasih atas komen membina. menyedarkan kesalahan diri ini yang boleh disalah tafsir. tak berniat nak pertahankan diri. Cuma,saya kira saya perlu lebih berhati-hati dalam menulis pada masa akan datang. bukan ikut suke hati je lain kali sbb blog ni, sy nampak dari tak berkembang, dah mula berkembang. jadinya, post2 yg sy rs lebih bnyk sy tulis berkenaan diri, mungkin perlu ditapis apakah sesuai utk tatapan umum.

tapi mungkin betul kata anoni, kenapa perlu gelar diri smp begitu sekali? betul2. sy pun setuju. dan tak patut pun. diri ni, mmg xlayak begitu. ms post, sy pun tak terfikir.jadi, terima kasih ye, menyedarkan diri sy g kdg2 manusia ni ada silap nye baik berpurdah ke, bertudung labuh ke, tak bertudung ke, kita semua serupa. tak ada beza. masih manusia. dan manusia tak lepas dari kesilapan. sy juga insan seperti anda. dan terima kasih sy ucapkan kerana keberanian anda paling kurang bersuara dan menegur.

tak berniat di hati nak tunjuk diri bagus sgt, tapi mungkin scr tak langsung, org menafsir begitu. apapun2, terima kasih atas teguran. syukur Alhamdulillah.

Qullu haq walau kana murrun.
Berkatlah benar walaupun pahit.
Jazakumullah.