Isnin, Jun 30

Kelebihan Serban!



Post kali ni citer pasal serban.


Hmm..suke aku tgk org berserban. Ntah. Kalau dia pakai smart2, pastu putih..jubah putih..fuhh, tambah lagi kalau encem, ehem2..bleh terpesona rasanyer..Ish3, qotul..tundukkan pandangan! Huhu TT_TT

Hmm..xde r. nak katakan, betapa alangkah indahnya Islam tu. Setiap apa yang dianjurkan ade hikmahnye, ada sebab dier. Kenapa Islam anjurkan cenggitu. Bukan main-main, bukan saje2.

Ok, kali ni nak sambung post. Hari tu ada hutang, kata nak post pasal kelebihan berserban. As sebab, kelebihan berserban ni ada dalam buku yang bakal dibagi kat member aku, makanya kena post malam ni gak. Sebab esok, buku ni dah ada kat tangan dia. Ha..dia ar member aku yang esok nak pegi daftar kat Kolej Mara Seremban. Aliah-san! ehhe. Insya Allah, pasni ada masa aku post puisi yang aku dah buat khas untuk member aku yg sorang ni.

KEnapa dianjurkan/ dituntut berserban ?

1. Untuk kemenangan n kemuliaan

-
menurut Al- Hafiz Ahamd al-Ghammari dalam Mutabaqah Al Ikhtira'at Al Asruan Lima Akhbar Bihi Syed Al bariah, Nabi SAW bersabda,

" Serban itu kehormatan orang Mukmin dan kemuliaan orang Arab ( Islam). Apabila orang Arab (ISlam) membuang serban mereka, maka bererti mereka telah membuang kemuliaan dan kemenanan mereka "

Dalam hadis lain,
"Serban itu mahkota orang Arab, apabila mereka mnanggalkan serban bererti mereka telah menanggalkan kemuliaan, kehebatan dan kemenangan mereka "


Menurut sejarah, setelah Turki menakluk dan memerintah kebanyakan tanah Arab, maka tarbus telah mengambil tempat serban. Setelah mereka tangal serban diganti dengan tarbus, lalu datang penjajah Barat menjajah pula. Umat Arab pun setelah itu terus mnurut segala perangai penjajah Barat. mereka terus menggondol kepala tanpa apa-apa penutup kepala, mereka langsung meninggalkan tabiat Islam .

2. Untuk berbeza dengan orang bukan Islam

Org bkn Islam pun ade tradsi bertutup2 kepala ni gak. macam pakai topi, kopiah n macam serban Benggali punye. tapi bentuk n cara penutupan kepala dorang tu berbeza dgn org Islam.

Nabi SAW perintahkan supaya umat Islam membezakan bentuk penutup kepala kita dgn mereka2. Rasulullah SAW n para sahabat r.a dulu sume sangat berhati2 sekali bila masuk bab pakaian. Mereka akan pastikan agar orang-orang Islam tidak menyerupai orang bukan Islam dalam apa keadaan sekalipun! Hatta dalam bidang pemakaian, tapi huhu..orang hari ni menyifatkan ini sebagai perkara kecil atau remeh-temeh..atau mungkin langsung tak pandang..

Cara pemakaian, aku tak berapa arif, sebab rasanye, pening jugak baca. Ada hadis, tulis pakai serban di atas songok (kopiah).. hmm..xdpt nak bayangkan camne. Jadinye, kalau nak pakai serban ikut cara Nabi, tanye la ust2 ek.. eden ni , sekadar nak naikkan semangat orang nak buat sunnah nabi n pakai serban jek.

hmm same gak macam tudung labuh. atau pun orang yang berpurdah ( tp yg ni ada perbezaan pendapat) . pakai labuh2 sebab nak bezakan antara orang bkn ISlam dgn ISlam. ISlam ada identiti yang tersendiri! Zahir je dah nampak! oh dier ni orang Islam! Itulah hikmahnyer..Itu baru namanyer SYIAR ISLAM.

3. Allah dan Malaikat berselawat ke atas orang yang memakai Serban
dan para malaikat-Nya meminta ampun ke atas orang yang berserban pada hari Jumaat.

Rasulullah SAW Bersabda, maksudnya ;

Allah berselawat (memberi rahmat) dan para malaikat-Nya meminta ampun ke atas orang yang berserban pada hari Jumaat

" Malaikat berselawat yakni meminta ampun bagi orang yang memakai serban pada hari Jumaat"



4. Gandaan Pahala untuk orang pakai serban

Pengarang kitab Jawahir Al-Mauhub
memetik sabda Nabi SAW, maksudnya

" Sembahyang dua rakaat dengan memakai serban itu lebih baik daripada 70 rakaat sembahyang tidak memakai serban"

Dalam hadis lain,
" Solat dengan memakai serban pahalanya 10,000 kebajikan dan solat Jumaat berserban menyamai 70 kali pahala Jumaat "


Sesape yang memakai serban dgn niat utk meniru Nabi Muhammad SAW dan utk melahirkan dan menegakkan syiar Islam, pahala dier besar sangat2!!

Hadis riwayat Imam AlBaihaqi dari Al Hassan bin Qutaibah dari Ibnu Abbas r.a : sabda Nabi SAW;

" Siapa yang berpegang teguh dengan Sunnahu ( mengamalkan Sunnah Nabi SAW) ketika umatku telah rosak, baginya 100 kali pahala syahid "


Dalam hadis lain riwayat Attarmizi,

" Sesungguhnya kamu(sahabat-sahabat nabi SAW) berada di dalam masa yang sekiranya kamu meninggal sepersepuluh ( 1/10) daripada apa yang diperintahkan, nescaya binasa. Kemudian akan datang suatu masa (di akhir zaman) yang sekiranya di antara kamu ( kalangan umat Islam) beramal sepersepuluh (1/10) daripada apa yang diperintahkan ALLAH, nescaya ia terselamat "


Perkara Sunnah ni mungkin budah bagi kita akhir zaman ni nak tegakkan tanpa libatkan banyak belanja macam fesyen skrg. Kalau ikut fesyen yang dipakai cara Nabi SAW; berserban, berjubah.


Kadang2, kita selalu fikir pasal keuntungan dunia tapi takde pulak kita persoalkan keuntungan Akhirat yang akan kita dapat. Padahal akhirat tu yang patut kita persiapkan pakai serban.


Wallahu'alam.
























2 ulasan:

HuRiNaiN berkata...

As-salaamu 'alaykum wa rahmatullahi wa barakaatuh

leh x mintak tuan nye blog tuliskan same kesahihan hadith..atau dgn erti kate len..sumber hadith..agar pe yg di sampaikan lebih di yakini..inshaa ALLAH

pepun syukran
Wasalam

everjihad berkata...

wa'alaykumsalam. terima kasih kerana sudi singgah.

maaf, saya bukanlah pakar hadis atau ahli ilmu hadis,nak tanye kesaihahn itu bukan bidang saya. cuma, saya petik dari sebuah buku yang menyentuh pasal serban. dn saya tertarik dan rasa nak berkongsi apa yang saya baca tu. boleh la rujuk http://everjihad.blogspot.com/2008/06/puisi-buat-teman.html

kat situ, buku y dlm gambar tu la buku y sy petik hadis2 pasal serban. itulah sumbernya. nak sumber lagi dalam, asid jiddan. sy xtau.mungkin boleh rujuk ust2 yg anda kenali dan y berdekatan. sy hny skadar mahu berkongsi ilmu. kalau ada yang salah, moga dipeerbetulkan untuk manfaat bersama.Wallahu'alam.