Jumaat, Jun 27

You Are So Lucky!

People seems like to say how lucky am I..
Got many offers
and now got offer to studying abroad
and the place is quite far from Malaysia

and also i'm lucky to get studying for ICPU
and going to study in Canada
which people said one of the best education in the world!

and yet, people seems to say " bestnye awak..", " bestnye .. and bestnye..
well, if look over it,actually i've feel that too. Just before this. To the people who studying abroad, and to those who secure the scholarship as i didn't at that time. I feel, they are so lucky.

And yet, right now, it's happen to me. Many people seems like feel that i'm very lucky to have the opportunity. Hmm..So long i've go through all these when people congrate me for the chance that i got. I've receive many responses and many word of Congratulation.. Tahniah n sort of. I'm used to it. BUt at the time is passing by, i feel like..hmm am I the luckiest person in the world? Am I so lucky?

Yet, my sister always be sarcastic to me. DOnt overjoy or berangan jauh-jauh to be there ( canada ) ..kot2 nanti MU jek.. (MU = malaysia's university..) yeah. i can say that this is just a first step to begin the journey. Abroad? Nobody can guarantee you will be there. Anything can happen in this one year.

Well, today i've think over something.

Aku dah dapat banyak nikmat selama ni. Yang mungkin ramai orang lain kepingin nak dapat macam apa yg aku dapat. tapi depa tak dapat. n aku dapat. Mungkin jugak ada rasa timbul iri hati dengan nikmat yang aku dapat. Yelah, yang mereka nampak, hidup aku macam bertuah je. Dapat tawaran bukan je satu. tapi dua- tiga. Ape2la.Aku hanya boleh panjatkan kesyukuran yang panjang kat Allah sebab bagi aku macam2.

Sebut pasal ni, ak rasa.. nikmat yang aku dapat macam2..betul macam2.. macam2 yang aku dapat dalam hidup aku smenjak dua menjak ni..tapikan..banyak mana aku bersyukur? Yup aku cuma cakap..and selalu kata dalam hati..Terimakasih Ya Allah..Terima Kasih yaAllah..

tapi cukup ke sekadar tu???

Sungguh nikmat dia tidak terkira bukan? lebih-lebih lagi nikmat hidup, nikmat hidayah yang dilimpahkan, nikmat nak buat baik..Aku rasa nikmat paling besar is SEKEPING HATI. sunngguh itu nikmat yang aku rasa paling nikmat. nikmat bilamana kita mahu bersyukur, bilamana kita suka nak buat benda baik, nikmat bilamana kita benci nak buat mungkar. Itulah nikmat yang sebenar. and itulah nikmat iman and islam. Takder yang tertara atau terbanding. Aku sedar. tapi sungguh bila sebut pasal nikmat, memang tak terkira, tak ternilai tak tercapai dek akal nak menghitung setiap satu. SubhanaAllah.

Aku masih ingat lagi antara input yang aku dapat kat usrah masa kat sekolah dulu. Aku rasa itulah usrah kali terakhir yang ada kat sekolah tu. TT_TT..Sedihnyer!!!

Hmm..dala usrah tu..abang Ryzal ABIM ckp..
Allah tu sayang kat kita..

aku tanye,
" Macamana kita nak tau Allah sayang kita? Apa tanda dia? "

Abg tu ckp,
" Cuba tengok, apa benda yang Allah tak bagi kat kita? "

Aku masa tu, blur2..
Aku kata.
" apa benda eh? ape yang Allah tak bagi kat kita??? Hmmm ade ke? "

" Ha..mestilah takde. Sebab sume benda Allah dah bagi kat kita. Cuba sebut salah satu nikmat yang Allah dah bagi kat kita.."

Pastu budak2 usrah sume berebut la nak bagi jawapan. n ternyata memang banyaklah..
Jadinyer itulah tanda Allah sayang kat kita..

Aku pun terfikir lagi..
Selama ni aku hanya tau UCAP jekk..
tapi pernah ke aku buktikan???

tau cakap terima kasih..
tapi still lagi, buat benda2 lagho..still lagi terleka, alpa dengan nikmat yang Allah dah bagi nih..

nampak macam bersyukur. tapi padahal sebenarnya syukur luaran jek. Dalaman nye? mane buktinye?
Setakat cakap bersyukur belum cukup kalau tak dibuktikan dengan perbuatan..

Iman tu bukanke dibuktikan dengan amalan, diyakini dengan hati diucapkan dengan lisan..


hmm..Ayuh Fikir-fikirkan..

Nikmat mana yang kamu dustakan?
Sudah cukupkah tanda syukur kita pada Ilahi?

Wallahu'alam.

isi
€€

Tiada ulasan: