Rabu, September 17

Pengalaman Pertama..


Pengalaman Berniqab!


Salam buat semua.
Salam jihad salam rahmah..

SyukuR ke hadrat Ilahi atas kurniaan iman, taufiq dan hidayah-Nya, membimbing daku ke jalan-Nya. Besar sungguh nikmat yang satu ni.
K2..scara nk tulis secara xskema..

Harini pengalaman pertama aku pakai purdah!
Not my first time actually tapi i really mean it this time. InsyaAllah i’ll try stick n istiqamah after diz. Cuma bukan kat Taylor la, luar kolej insyaAllah. {msa utk blog aku set, 1/2jam je!, so kene cpt2!!}

Kk2..da lame betol tak blog. Sejak perjanjian dgn si org tu, utk 3 hari tu. Lps tu da terus tak post dah. Ntahla..kdg2 terfikir, aku ni blog, citer benda y merepek2 je..kalo org baca, n xdpt pekdah..pastu, buang masa mcm tu je baca diari ak..xberdosa ke ak? Huhu..tetiba bila terpk camtu, terus da xpost da..ilang jiwa kat situ. But i still keep my post as diary. Cuma xpublish. Hmm smp la kelmarin member tegur “ apsal da xupdate blog..updatela” dia ckp mcm tu, mcm dia mmg slalu bace post ak..huhu..hope so post ak bg r manfaat kat org..harap2..

Back to main point.
Nak cite pasal harini. Ntahla. Takde r semangat tu mcm berkobar2 giler mcm hari2 sebelum nih. Semangat tu tetap ada tp mcm arus alpha. Xde r mcm membuak2 sgt. Tapi sebab semalam da 2 org da tanye by chat, bila nak berpurdah? Camne usaha y satu tu? Kelmarin pulak, chatting dgn kak atiqah y berpurdah, semalam punyer semalam, kat usrah jumpa kakak y berpurdah. Beelajar kat monash, amik mechanical eng, n dia siap pakai kat kolej lagi..fuhh...gempak! tabik spring! Hari2 sebelum tu, ada mesej kat mama ckp nak kirim belikan purdah. N ckp kat abah gak. Abah pun ade r ckp something.
Mama pula kata
Abah,

APa perasaan bila pakai?
Sebelum keluar pakai tu, siap2 nak bukak puasa kat rumah laili. Jiran aku. Bukak puasa kat rumah dier. N da siap2 r sblum tu, gosok2 sikit kain purdah tu, jubah itam n tudung itam. Ha, bermulanyer cenggini, patut semalam lagi da aku da mmg bajet giler nak pakai. Nk pakai gi terawih kat surah casa bawah tu. Sbb b4 tu, pegi mydin ngan laili. Ckp r kat dier, ak nak pakai purdah.

Dier kata, “kalo ko pakai kat msia aku xsokong, ko pakai kat Canada aku sokong.”
Gitu lak peginyer. Serasa aku, lagi senang r pakai kat msia. Giler ape nk pakai kat Canada. Hmm..xde r giler sgt. Tp xke kat situ lg mcm susah?
Dia kata, “ ye r..ko kat sini org da kenal ko. Tetiba ko berubah.. karang nanti org xbleh terima pulak..”

Hmm..aku tak rasa lak camtu,...lagi ak rasa nk berubah lagi ade r..b4 bali ak rase, nak gi beli getah n jarum peniti. Ak da penat da asyik nk ckp kat org aku nak pakai, tapi tak pakai2!...hny mampu berkata, tak mampu melaksana. Apa y kita bicara, perlu dibuktikan! Now, it’s time to prove it. Yeah..

Alkisah semalam, tetiba lak si laili tu tak jadi nk gi surau. Adess..terbantut niat aku nak berpurdah malam tu..awin y terpacak dpn rumah. Haizz..segan plak rasanyer. Alih2 turun solat dgn terus pakai telekung je. Ok, tutup cerita semalam.

Oh nak citernye, smlm tu r. Lps balik mydin, terus potong kain tudung. Amik kain y bahagian dalam. Pinjam hsemate punyer gunting, n ape lagi, mula la menggunting kain, and try posing dpn cermin..hmm..bleh tahan gak! Hoho..

So, esoknye(which is harni) habaq r kat laili..
“ko nak tau x..haizz..patut semalam ak da nk pakai da..ko plak tetiba tak jadi nak gi surau..”
“oh..ya ka..pakai r mlam ni..”
“hehe..bleh3..xsabar2 nih..”
So, scr tak langsug, and xde r merancang ape sgt pun, aku pun pakai r harini.
Nak diciterkan harini n semalam. Smlm, aku tertido awal. N terjaga dlm 3.30 pagi tu. Ak mintak kat ALLah, bagi aku jawapan, apakah kalau ak berniqab, baik utk agama n diri, kalau tak baik, usirkan keinginan ini. Pastu, pagi tadi, ntah dalam kelas, tetiba aku rase mcm dpt satu jwpn..mcm ada suara y berbisik dalam hati..

“Kalau aku nak pakai, aku mesti jadi hebat dulu. Aku taknak org pandang enteng kat islam disebabkan aku. Aku tak kisah, org pndg hina islam tu, as sebab dia sendiri tak faham, tapi aku tak nak imej islam tu tercemar disebabkan aku.aku tak Nampak islam tu nmpk buruk, sbb aku y buruk. Ak taknak ak burukkan islam as sebab kelemahan diri aku. ”

Org pndg niqab as satu penindasan, tu tak pe lagi, tapi ak taknak ak jadi penyebab mereka pandang islam dgn buruks disebabkan aku. Niqab tu tak bersalah, tapi diri aku ni, bleh jadi punca. Aku letakkan syarat, kalau nak pakai niqab, make sure, aku da cukup mantap, paling kurang, English power. Good command. So that, ape2 ak bleh nk back up, nak defend diri sendirik, ak boleh. Kalau mcm skang ni, alahai..lemahnyer. asyik tido dalam kelas.dlm kelas pulak, tak cukup participate. Hmm..xbleh2..nak pakai benda hebat, kena tunjuk kita hebat. So, nak pakai, kena jadi hebat. Mungkin betul sikit la kate laili..pakai nt mase kat sana..tapi dalam2 ak merasa mcm tu, ak tetap rasa, kalau kat luar, yes aku akan pakai. Cuma dalam kolej je, perlukan masa, bangunkan diri dulu. Aku letak targetla.kalau betul nak gak pakai kat kolej, by next sem.. kena atur strategi dulu. N y penting diri ini kena cukup bersedia. Sbb dikelililngi mereka2 y educated n challenging. So, kene prepare r..sgala arguement, thesis, so that, bila org tanye org bleh faham. Ak tak nak, ak pakai dlm keadaan ak xdpt nk sediakan apa y sepatutnye.
Ok fair enough. Nak cite b4 pakai kat luar tu, on the way to rumah laili, ak terasa mcm seronok. Ntahla..seronok dihati, n tampak jelas di wajah. Ak nmpk muka aku kat cermin pun mcm lain skit. Ak lebih suka begitu.

Tapi bila da keluar tu, terasa mcm cuak sket..
O’o... da time..
Hmm.k2 kena disiplin. So, next time, citer lagi. Salam.
10:55PM
16Ramadhan

Firman ALLah, dlm surah al-baqarah’
Mereka yang berhijrah dan berjihad ke jalan Allah itulah orang yang mengharap rahmat Allah.

Aku nak jadi org y harap rahmat Allah. Kakak usrah kelmarin ada sebut, “ dah cukup ke kita kumpul rahmat Allah? Sekarang da nak mask fasa ke-2 Ramadhan da ni.da nak masuk fasa pengampunan..”

So, ak cuba nak buat perubahan utk diri aku. Berhijrah semata nk dpt Redha Allah, tak payah tunggu n tangguh just sebab nk dpt redha manusia.
I do it for myself, for my pride. I want to change the world. To make things change, we must change first. So, that’s it!

Tiada ulasan: