Jumaat, September 5

Apakah aku hamba dunia?

Siapa aku?

aku ni hamba.
tapi hamba kat sape?
kadang2 terlontar di fikiran
apakah aku ni hamba kepada dunia?
hamba kepada assignment
hamba kepada test?
hamba kepada quiz?

siapa aku?
aku hamba Allah!
mengaku hamba Allah
tapi apa y aku sibukkan selama hari ni?
hari2 aku sibukkan ape?
kenapa ye ?
satu hari ko boleh habeskn baca satu chapter
10 muka sebuah novel,
tapi novel y agung pun tak tersentuh
aku terfikir
kenapa ?
kenapa belum pernah aku cuba
habeskan baca novel itu
sekali pun jadi r.
tak paham pun takpe
setakat khatam darjah 6
apalah makna!
setakat selak 2-3 muka...
kenapa tak boleh tekun nak habeskan jugak novel tu
sebelum bukak novel lain?
novel cinta dari Yang Maha Agung..

paling kurang aku tau
apa mesej cinta dari Dia

aku tak mengerti diri ini
kenapa sibuk
sampai terlalu sibuk untuk memikirkan
apakah dunia ini selamanya
apa yang aku sibukkan selama ni?
apa y terlalu ak risaukan?
apakah aku yakin mati itu takkan menjemput bila-bila waktu

assignment ada dateline
sume kena hantar on time
apa nyawa aku ni takde dateline ke?
hari2 kena stand-by
smp2 kadang2 terlupa diri ini pun ada dateline
dateline y tak tau bila.
tau2 je da deadline..

bila berbicara ya..aku tampak hebat berkata-kata
bila bertindak. aduh sungguh lemah terasa

apakah selama ini aku hamba kepada Dunia?

Tiada ulasan: