Selasa, Februari 9

tekanan jiwa ...

Dear Diary,
Dear Allah..

tadi aku mcm ada tekanan jiwa. entah. fikiran berkecamuk. rasa macam hopeless kejap. lagi-lagi bila dapat tau result psycho yg keluar tu aku dapat 28/60 = 46% yg weightage dia 30%.

aku bgtau akak. akak kata, tu fail namanya.

ohh fail..

ku semangat.. -_-

bergetar hati fikir apa akan jadi nanti seandai kalau aku tak dapat result minima n yg mcm jpa nak n bagi lepas syarat khas yang jpa kenakan, camne?. apa akan jadi? tetiba rasa otak semak. tengok balik surat perjanjian. ahh. kenapa? kenapa aku takut sangat ni? kenapa risau sangat pasal ni? apa risau aku boleh buat? tak guna la weh. tapi apa air mata aku boleh buat? walaupun air mata tak boleh buat apa2 tapi tetap air mata tu cuba bagi aku sedikit kekuatan. bukanlah air mata tu berkuasa tapi yang Maha Berkuasa yang menciptakan air mata tu, memang ada tujuannya. kenapa Allah, Dia ciptakan air mata? kalau takde kesedihan atau takde kegembiraan untuk diraikan?

jadi memang itulah fitrah manusia. ada masa dia gembira. ada masa dia sedih. ada masa dia tenang. ada masa dia serabut. ada masa iman dia membara. ada masa iman dia kuncup.

aku pun tak tau ar. selalu je terpk, selalu jugak tertanya..apa aku dah buat? what have you done, Qur?

tak guna jugak nak hukum atau salahkan diri saja. sebab lagi fikir kelemahan diri, lagi rasa lemahnya. aku tau depan Allah, aku memang hamba yang lemah. tapi as in manusia yang Allah dah ciptakan dengan sebaik-baik ciptaan, sebaik-baik kejadian, AKU yang Allah dah LANTIK untuk jadi MANUSIA, jadi KHALIFAH, dan bukannya kejadian lain, macam lembu ke atau kerbau, ayam..patut tak boleh rasa lemah.

"..dan jangan kamu berasa lemah dan jangan bersedih kerana kamu adalah yang tertinggi, sekiranya kamu beriman.."
[Ali-Imran ; 139]

setan je sume tu!
saje nak kacau aku. ah pegi belah r ko setan. gi main jauh2!!

aku tak nak teman setan dalam neraka. tak nak! tak nak!
tau tak nak. tapi buat setan tu jadi kawan. apekah? tak nak kawan setan lagi. tak nak!!

nauzubillahi minassyaitonirrajim..

risau,takut, serabut, semak, pesimis

nyahlah kau..

selamat datang

cik

cool,optimis, positif, ketenangan, kedamaian, ketenteraman, kebahagiaan dan CINTA

xpe r. life is learning process. the result indicates something that I need to work on. sejauh mana aku boleh cuba nak usaha, aku pun tak tau. tapi aku cuba nak buat yang terbaik untuk hidup aku.

memang banyak benda bertembung, ada je benda yang macam memanggil-manggil perhatian aku. hard for me to say 'no'. aku terfikir, yes, aku patut utamakan studi, aku patut lebih tumpukan bnyk masa pada studi tapi sebenarnya bukan masa yang banyak tu sebenarnya yang jadi persoalan tapi soal 'keberkatan' waktu keoptimaan masa yang aku guna untuk studi. hidup kat dunia ni, bukan hanya utk studi sahaja. ada jugak tanggungjawab lain. aku tau, ada risiko disebalik action aku. tapi dalam hidup takde benda yang dapat bagi jaminan. aku cuma terfikir, kalau aku mati, apa yg aku dah sumbangkan kat dunia ni, apa yang aku dah cuba buat utk manusia lain? sejauh mana dah aku usaha?

urusan dunia memang tak akan habis. saatnya bila ada matlamat untuk akhirat, mengejar apa yang pasti bagi aku pulangan di alam sana, aku tau itu lebih baik. hidup kat dunia ni sebenarnya hanya utk cari BEKAL bagi hidup kat akhirat nanti.kena manfaatkan sebaik mungkin. at the end, sampai masa nyawa Allah tarik. Allah bagi hidup, bagi ujian, nak tengok sape beriman, sapa yang terbaik amal antara semua. ~>Al-Mulk:2-

Dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu dari permulaan". Ad-Dhuha 93:4
Tidakkah kamu perhatikan orang-orang yang dikatakan kepada mereka: "Tahanlah tanganmu (dari berperang), dirikanlah sembahyang dan tunaikanlah zakat!" Setelah diwajibkan kepada mereka berperang, tiba-tiba sebahagian dari mereka (golongan munafik) takut kepada manusia (musuh), seperti takutnya kepada Allah, bahkan lebih sangat dari itu takutnya. Mereka berkata: "Ya Tuhan kami, mengapa Engkau wajibkan berperang kepada kami? Mengapa tidak Engkau tangguhkan (kewajiban berperang) kepada kami beberapa waktu lagi?" Katakanlah: "Kesenangan di dunia ini hanya sebentar dan akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertakwa dan kamu tidak akan dianiaya sedikit pun. (Annisa' : 77)
Dan barang siapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalas dengan baik.{isra:19)

Kami tidak mengutus sebelum kamu, melainkan orang laki-laki yang Kami berikan wahyu kepadanya di antara penduduk negeri. Maka tidakkah mereka bepergian di muka bumi lalu melihat bagaimana kesudahan orang-orang sebelum mereka (yang mendustakan rasul) dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memikirkannya? (yusuf : 109)
Perhatikanlah bagaimana Kami lebihkan sebagian dari mereka atas sebagian (yang lain). Dan pasti kehidupan akhirat lebih tinggi tingkatnya dan lebih besar keutamaannya. (isra':21)
Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya? (An-An'am:32)
Dan apa saja yang diberikan kepada kamu, maka itu adalah kenikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedang apa yang di sisi Allah adalah lebih baik dan lebih kekal. Maka apakah kamu tidak memahaminya? (Al-Qasas :60)
Apa yang di sisimu akan lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah adalah kekal. Dan sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. (An-nahlu:96)
Dan dikatakan kepada orang-orang yang bertakwa: "Apakah yang telah diturunkan oleh Tuhanmu?" Mereka menjawab: "(Allah telah menurunkan) kebaikan". Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa. (An-Nahlu:30)


bila fikir pasal akhirat, baru hati aku reda. tenang kembali. semuanya pulangkan kat Allah. Allah Maha Tahu apa yang aku lalui, apa dalam hati aku, apa yang aku usaha. manusia menilai hasilnya, tapi Allah tak. Allah nak tengok usaha je. so ape lagi, usahalah. usaha n usaha.

jadi nape nak takut? why and what should be afraid of? bak kata julia, why you should be afraif of something that did not happen yet? belum terjadi pun. bleh je usaha lagi, lagi n lagi. yes Qurratul! kenapa nak takut? Allah super power ada.

segala bayangan tu, at the end, in future, kat tangan n kuasa Allah jugak nak jadi. even kalau terjadi apa2 pun, you still have Him to rely on. remember? dari tak dapat fly, bleh fly pastu. even surat rayuan yg first mentah2 da bagi surat reject. tapi. .rayu kat Allah lagi. usahakan lagi. rayuan kedua tak semena-mena, keputusan berubah. ntah sape r lembutkan hati org2 tu kan? ha keje sape tu?

so, the point is, PASAKKAN KEYAKINANmu pada DIA. trust Him! bersangka baik dengan Allah. sangka yang baik2 je tau! jgn yg buruk. buruk2 tu kena selalu reflect, refresh n delete. Allah tu kan menurut persangkaan hamba-Nya.

Ingatlah akan nikmat-Ku yang Telah Aku anugerahkan kepadamu, dan penuhilah janjimu kepada-Ku[42], niscaya Aku penuhi janji-Ku kepadamu; dan Hanya kepada-Ku-lah kamu harus takut (tunduk).(Q.S al-baqarah:40)

buat apa Allah suruh. tunai apa yang dah ko janjikan kat Allah. penuhi hak Allah! the rest, Allah akan bagi settle. you dont have to worry. yes, indeed human can't run from it, but remember setan pun tgh kuat bekerja nak bagi askar2 dia ramai teman dia sama2 kat neraka t. dia tu cukup la alim, cmpur licik nak perdayakan anak adam yg lemah lembik n yg jenis leka2 lalai2 nih. kalau setan yg tau kompem nanti masuk neraka keje kuat giler2 nak sesatkan anak adam tanpa ada kenal erti putus asa, jemu, penat, patut jugak belajar dari setan yg aku pun kene kuat keje giler2,usaha, usaha n usaha. mana boleh kalah dengan setan.


tak nak jadi org yg rugi!

Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(QS. ‘Ashr :1-3)


no more excuse, Q!

"kalau awk lembik2, lagi lambat la islam nak naik.."

jalan taqwa atau jalan fujur
islam ke jahiliyah..
A atau B..

bak kata, tareq suwaidan..

life is a collection of your decision.

my life, my decision, my choice

awak nak islam ke tak nak neh? (pinjam ayat awin)

change attitude and get started!

Insha Allah, I will find my way!

layan..
Insha Allah - God Willing


Tiada ulasan: