Ahad, Januari 10

AMAL untuk ESOK

Ayat yang terkesan hari ni,
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan. -Al-Hasyr:18-


Pesan abah,
Orang yang tak membaca, tak akan dapat ilmu.
Ilmu tu kata ulamak, ibarat kuda liar. Kalau tak ikat, dia akan lari. Dengar ilmu, mesti kena catat, tulis. Kalau tak, nanti ilmu tu hilang.


Hadis yang terbaca hari ni,

Kelebihan ibadah sepertiga malam

1. dekat dengan Allah

Rasulullah bersabda :

Hendaklah kamu bangun solat di tengah malam, kerana yang demikian adalah amalan yang dibiasakan oleh orang-orang soleh sebelum kamu. Ia juga sebagai suatu cara untuk mendekatkan diri kepada Tuhan, dan pencegah dari dosa dan menjauhkan penyakit dari tubuh. (H.R Tarmizi dan Ahmad)

"Sedekat-dekat hamba kepada Allah ialah pada tengah malam yang terakhir. Maka jikalau engkau dapat termasuk golongan orang yang berzikir kepada Allah pada saat itu, maka usahakanlah"
(HR. Al.Hakim)

2. Hajat dan ampunan dikabul

"Sesungguhnya di waktu malam ada suatu saat(masa) tiada seorang muslim yang bertepatan pada saat itu, ia bermohon kepada Allah sesuatu yang baik dari urusan dunia dan akhirat, melainkan akan diberikan Allah permohonannya itu."
(HR. Muslim dari Jabir)

"Perintah Tuhan kita(ketetapannya) turun tiap-tiap malam ke langit yang paling rendah, ketika sepertiga malam yang terakhir, seraya berkata : "Barangsiapa yang memohon padaKu nescaya Kuberi, dan barangsiapa yang meminta ampun kepadaKu nescaya Kuampuni."
(HR Muslim dari Abi Hurairah)

Tiada ulasan: