Sabtu, Julai 19

Niqab!!!

Niqob oh Niqob..Keinginanku makin memuncak!

Bidadari..


Semalam aku nampak lagi..seakan bidadari berjalan dan berlegar.. Kelmarin pun terlihat lagi kelibat mereka yang berniqab. Semenjak-menjak ni ternampak ada dimana saja ku melangkah. Di Mydin, masjid India, di kawasan Taylor, dimana lagi? Ah…tak tertahan rasanya..

Ibarat perasaan ini dijentik-jentik.Bila ternampak gerangan mereka memakai hati ini menjerit-jerit.. “fuhh!!niqab tuh!! Nak pakai gakkk….T_T”

Kelmarin aku ternampak sorang kakak ni pakai. kat depan Taylor. Ya Kelmarin..n Semalam, secara tak langsung aku dapat melihat wajah gerangan yang memakai niqab di depan pintu utama Taylor. Kayak tu aku tengok kat surau ECA. SubhananALLah..cantiknye dier!!!! Hati aku ibarat diketuk2..Oh..saat tu, terasa nak pakai time tu jugak! Tapi apakan daya…Ahhh…apa lagi yang aku tunggu???? Nak tunggu dunia kiamat? Nak tunggu datangnya fitnah? Atau nak tunggu apa lagi??

Dari sudut hati, aku hanya lebih mahu menjaga kehormatan. Mahu leb menjaga maruah diri. lebih mahu myembunyikan dr diratah dengn terpernci oleh lelaki yg ade penyakit hati~

Apakah itu salah?
"my beauty is the best part
of me
~its only for my future husband and my -mahram-!~"
Selama ni, aku pakai tudung labuh di Taylor yang dimana jarang2 kelihatan perempuan yang berpakaian sepertiku. Bukan tak de, ada, tapi sebilangan kecil yang boleh dikira dengan jari. Dan aku, berasa gembira kerana masih dapat mengekalkan pakaian aku seperti pakaian yang aku pakai di USIM. Tudung labuh dan jubah! Nikmat banget!! Kenapa?


Tapi aku dapat kesan..pakaian mmg dapat mendidik diri ini secara tak langsung. Secara zahir mahu pun batin..perlahan2 benda tu hadir dalam diri. Bila aku pakai jubah, siyes ak ckp. Lain rasa dier. AKu pakai bukan tujuan nak tarik perhatian, aku pakai bukan nak bermegah, mungkin adalah, aku bangga untuk memakai pakaian yang Islam gariskan. tapi lebih dari tu, aku dapat rasa inilah pakaian kehambaan. Aku rasa lebih hamba. Bila mana rasa mahu bermegah tu dapat dihapusluputkan. Apalah ertinya semua itu?

Sebab, kat Taylor takde orang pakai pakaian mcm aku. N menurut kwn ak, haha..yang part ni aku amik as inspirasi. Hmm.. kata, “ ala senang je nak cam ko. Bleh je nak nampak ko kat mana2..” bukanlah bermakna aku nak tarik perhatian orang. Tak. Makna dier, bleh nampak aku sebab aku ni ade beza dari orang lain. yang bertudung labuh and berjubah. Kiralah dengan jari-jari manis anda..sangat sikit. huhu..sedih. kat usim ramai je kot.best je. ye r tu len kot tak bleh nk compare r taylor ngan usim.usim hampir sume dr skola agama. tp ak bkn dr skola agama pon. but that not the issue la.

Bila pakai pakaian mcm tu, lebih mendidik jiwa. Perbanyak taubat n istighfar. Aku tak sempurna. Masih banyak kelemahan diri diperbaiki. Baik pada pandangan manusia dan lebih-lebih lagi pada pandangan Allah.

ALLah tu Maha Hebat. Aku selalu doa, mintak ALLah pinjamkan kehebatan Dia kat aku. AKu nak tunjuk ISLAM tu hebat! Aku hebat sebab Allah tu Hebat. Allah yang ciptakan aku pasti Dia Maha Hebat!

Sungguh, bila aku pakai pakaian macam tu kan, dalam kalangan mereka yang seksi nak mati tuh, aku dapat rasa satu perasaan yang mana aku setiap kali aku pandang cermin, aku akan kata kat diri aku

“ Aku cantik bilamana aku dapat jaga auratku, kehormatanku dari pandangan mereka yang ajnabi. Aku jadi cantik kalau aku dapat
pakai tudung labuh.” Biarlah lain dari orang lain pun, apa aku kisah!
Pendirian aku takkan berubah!
Ala kalau kat Canada pun nanti. Nak pakai tudung labuh pun, mustahil sangat ke? Sume tu terletak kat diri kita gak kan? Nape nak ikut orang lain??

ORang kafir, mungkin ada yang menganggap kita orang Islam ni pemikiran konservatif. Banyak benda tak bleh buat. Aku pernah chat ngan sorang omputih ni. Dier r kate islam ni kadang2 close minded. Bla2…aku masa tu mentah lagi.. Tak tau nak balas ape..

Now, ak realize,..kita tak patut persepsi tu biar mcm tu je.. Kita mesti UBAH!
Apakah orang bertudung labuh, ni tak hebat ke?
Orang yang nak amalkan sunnah nak amalkan apa Islam suruh tu hodoh atau aneh sangat?

Hebatkah lagi mereka yang berpakaian sendat berskirt pendek dan hanya bersinglet?

Hebatnya kita bukan hanya dinilai pada pakaian.
Tapi lebih penting peribadi dan attitude.

Aku rasa, apa-apapun boleh je. Sume terletak kat diri sendiri.
Apa kalau selama ni orang lain tak pernah tengok orang tudung labuh ni, aktif dalam kelas, atau ape2 la…aku akan buktikan. Kita bukan seperti mereka. Dan Kita berbeza dari mereka. Kita punya kelebihan dan keunggulan yang tersendiri.

Kalau diikutkan akal, pasti pelbagai persoalan yang akan bakal menyusul. Namun, iman tu perlu diyakini dan dibuktikan dengan perbuatan.

Harini mama belikan aku tudung baru. Bukan tudung bidang 60 tapi 50. Agak singkat. Tapi masih dapat tutup melepasi bahagian dada. Tapi first word aku kata kat mama “ Jarang..” Aku hanya berkata perlahan..

Mama kata

“ Eh manelah ada jarang. Ok la tu!”
“Arghhh…tudung dah r nipiss…kain kasa. Sekali sua kat lampu, terus tembus! Tak
ke tu jarang????” gerutu hatiku.

“ Ha..warna ni la sesuai..adik pakai warna hitam tu nampak buruk. Ha ni oklaa..takde labuh sangat. Tengok Aliah tu pakai cute je..”

Ni da masuk kes nak compare aku ngan Aliah pulak..haii ape selama ni aku pakai tak comel ke? Hishh..kot yer pun muka ak tak comey, tu aku xbleh r nak buat ape. Kot aliah lagi comel dari aku kan. Ye r dier putih lagi dari aku..tapi kurniaan n anugerah Allah syukur je la..

Comel tak comel, ape aku kisah…!
Hishh…pakai hitam pun xbleh..blum lagi aku nak kata aku pakai purdah..kang purah skali ngan jubah hitam kang..amik ha..(dlm hati..)

Huhu…aku tak dapat bayang kalau aku pakai purdah kat Taylor camne….
Tapi mcm la boleh..

Haih..kalau dapat pakai kat luar pun ak rase da cukup happy da kalau ak berjaya pakai..
Tu r..nk boost n push ..

Ntahla.. aku ni mmg otak gila2 sket..Kang skali aku da tekad aku nak buat, mmg aku buat..Tgk je r..mmg aku akan cuba realisasikan gak..same mcm kes aku tudung labuh ngan jubah. Skali ak rase mmg nak buat, mmg aku buat. Ape aku kisah orang nak ckp ape ke, nak pandang ape ke.. I DON’T CARE as long I know this is what I believe Islam’s teach.

Tapi mmg la tak dinafikan, kat sini orang pandang2 gak aku. Tapi aku belum rase lagi la aku alien kat sini..mcm selama ni yg mungkin aku terfikir sblum ni..”apakah aku mcm alien kat Taylor nanti”..well, so far ak ok jekk..Orang pandang2 tu aku dah biasa dah..Tak yah risau, diorang pelik sket kot tgk ade gak makhluk pakai mcm ni kat Taylor. Takpe, kalau takde, kita mulakan! No hal la beb..tak yah risau kalau orang lain tak buat.

BUat benda yang orang tak selalu buat..bukankah itu satu keunikan n keisitimewaan? (tapi bukan benda tu yg nak dikejar, ok)

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

i seakan terharu bile u ingin mengenakan niqab...bukan senang pompuan yg ingin memakainye..tapi bagusla..teruskan usaha..

Unknown berkata...

apabila berpakaian dgn cara islam,mmg akan terasa megah sedikt,tapi tukarka n perasaan megah itu dengan rasa syukur.rasa syukur krn masih lagi berada di bawah naungan islam,rasa syukur kerana masih lagi dapat memakai pakaian yg sedemikian,rasa syukur juga kerana masih lagi dapat hidup dan meneruskan perjuangan menegakkan agama allah di muka bumi ni.

everjihad berkata...

InsyaAllah. sebenarnya itulah perkataan or maksud yang saya nak sampaikan. tapi masa tu, word syukur tak terlintas plak dlm fikiran.

apa2 pun, syukran ek atas peringatan. ^^

Tanpa Nama berkata...

Kanami sang imo blog. Daw spaghetti.

Tanpa Nama berkata...

Baw ah, kasagad sa imo maghimo blog. Nalingaw gd ko basa.

serikandi harapan berkata...

fastakim kama umirt..
istiqamah dgn apa yg kamu lakukan..
sekadar mngagti diri sendiri yg sering alpa ini juga..

can i link ur blog?

everjihad berkata...

to nadhirah..

Silakan..

serikandi harapan berkata...

thanx...fursah saidah ya ukhti..

atiqahmki berkata...

smg istiqamah :)
course ape eh icpu?social science eh?

everjihad berkata...

to amki,

erm..yup ICPU, course social science. tp dlm offer letter tules sastera & kemanusiaan n kalau ditranslatekan jadi = Humanities & Art. lebey kurg r kot..under one roof.


ade gak explore kat UofT (univ.toronto) course ape yg ade tuk course ni..n one of them that interest me, is about woman studies.. i think i've interest in it. if gov bg nak amik, maybe i'll take it as my major. woman studies..interesting isn't it? for me woman is the precious one. becoz of woman, anything could be..without woman, there will be no man in this world. so, how precious and essential it is..

tapi JPA tak tau r dier taja course tu ke x..rase mcm x jek..huhu..

Ladyship Atie berkata...

Assalamualaikum dear sister,
em, I think we shall meet.
Anytime u r free.
Im Taylor's student..(perhaps the one that u were talking bout in this post).
Insyaallah, I can help u as I can.
this is my email-
cute_pinky_028@yahoo.com

everjihad berkata...

hmmm...MasyaAllah..

camne akak dpt blog sy..huaaa...

malu r plak..

err..bleh jekk..biler kite nak date??

hehe..InsyaAllah no hal..anytime can..just tell me ..

Mardhiati is ur name..meaning ur r kak atie if i'm not mistaken rite..easy to catch u..

InsyaAllah we will meet. i'll email you.

but i think u've tegur me la today..i'm the one that missed the bus! the one in pinky shirt..remember?

Ladyship Atie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Ladyship Atie berkata...

owh yeke...
lor..
ahah..nemind..
so next time bile jumpe panggil la ye?
kay~

atiqahmki berkata...

referring to ur comment, hurm tak psti la plak jpa approve tak course tu..bbdak social sci my batch kebanyakannye amek course yg klise, law n ade la bbrp yg laen sikit.