Sabtu, Julai 5

My First Day in Talor's University College!! Version 1.0


My first day in Taylor.


1st day in Taylor and Casa Subang Apartment.

Ok, right now I have taken my breakfast with Teng. Teng ate the super instant noodle and I’ve taken biscuits cracker. Eat them with jam and tuna. So, here, I want to continue yesterday’s story. Nak sambung balik la..semalam ngantuk seh..huhu..tangan tak pantas menari kat papan kekunci.

ni part smlm ..

HIstorical Day. !I don't know whether to write in English or Malay. Somehow, I'll just mix depends on my taste. Ntah la rase, xberapa feel kalau tulis dalam bukan bahasa Ibunda. Huhu..Nothing can replace our own root.
I want to story from the start and the beginning. Well, yesterday and today was really a different story. Every day i got different lesson. Lesson in life. But somehow, when i don't write it, then, i just forgot what lesson i've got.
Hmm..semalam...dah tak ingat dah what happen. Somehow, right now, jam menunjukkan 12:10 AM.
Oh! Semalam! Hmm.. 2-3 hari sebelum ni aku tahan 'nafsu' dari terpacak depan pc. main internet. Aku tahan sebab aku nak fokus kemas barang. Tak siap packing! Dengan bilik berkecahnye..hohoho..So, malam tadi, aku tido lambat. Aku tido 3 jam je! Hmm..apa aku buat ek semalam? Tak ingat sangat dah..tapi xberapa penting. Sebab cerita hari ni lagi penting dari semalam. Semalam dah jadi abu.
Ok. Here we go! Hari ni bangun subuh lambat sket. Pukul 6.30! Huhu..ye r.tido kol 3 lebey..aku sadar2 pun abah yang kejut. If not, maybe dah terlajak. Walaupun aku dah set banyak kali alarm clock. Tapi, still aku tak bangun. Hua3..
Hmm..lepas solat, aku terus masukkan barang dalam Carnival Kia. Pastu, on laptop jap. Settlekan barang2 mp3. Oh semalam, abang aku baru belikan MP3! Hehe..baru punyer..Pastu, bila barang dah siap, terus berangkat. tapi ..
aku dah ngantuk da nii..huaa..ingat nak citer...
tapi mata xmengiizinkan..ni pun baru je kemas2 brang..hmm..to do r..sok smabung

Hmm..ape nak citer ek? Masa sorang2, rase macam2 nak citer kat blog. Tapi bila dah menghadap pc ni..rasa xtau nak citer ape. Ape laa.

Okla. Start dari awal. Sambung citer smlm..

Ok dari rumah, kua kol 7 lebey. Pastu singgah sarapan kat Syed. Should I write in English? Huhu..camner r nak improve ni! Hmm..should2!!

I don’t know. But for English, I think I should do something to brush up and to master this language. You know what, because I want to spread Islam over the place. If I can’t or don’t master this language how could I want to explain how beautiful the Islam is. Just like yesterday. I’m trying to explain about aurat to Teng. But somehow, I just use Malay. Ala dier pun cakap melayu..haha so belasah je r! hua2…tapi memang r..asal cakap ngan dier, susah pulak nak keluar English. Sebab dier pun layan cakap melayu. Cuma Palini maybe more to English. Hmm..aku rase, kalau aku tak mula sendiri cakap English, ngan dorang pun bantai cakap melayu jekk..Dorang pun, biase jek gune melayu. Just sometimes gune English. So no difference and improvement la if I don’t really do something! Should be I have to master this language superb and excellent. My language must be good. If not, I can’t or hard to spread Islam if I go abroad. Yea la..of course in Canada, almost English spoken rite..kat sini bleh r nak terkedek2 or bantai cerita dalam Melayu jek. Kalo kat sane camne? Haizz…

So, the point is NO MATTER WHAT I HAVE TO MASTER ENGLISH. And also, Arabic..hehe..yesterday I found somebody u know..this is what we call jodoh pertemuan di tangan Tuhan..haii ingat jodoh tu nak kawin je ke? Heh..xder maknanyer..

Semalam kan, aku jumpa sorang ni. Masa tu tengah briefing untuk resident. So, masa tu, nak ditakdirkan sebelah aku tu kosong. And aku dah nampak dier lalu, saje ajak. Duduk sebelah aku. Sebab kosong. Pastu, borak2 sket..tanye skolah mane..tapi masa tu, terbiar agak lama tak cakap. Sebab aku hantar mesej kat hafiz r lame betul sampai 3 page. Aku ni kalau bab karang2 sms..haha Aliah je tau aku ni camne..! 3 page tu boleh jadi setengah jam nak karang. . 3 page x 160 huruf. Hmm..pastu, dah lepas sent baru la mula nak borak ngan dier..haha cian dier. Sbb nampak mcm tunggu aku habis sms. Pastu, sembang2..alahai..rupanyer dier ni r yg add hafiz kat YM and yg aku pernah chat ngan dier kat YM ..hampeh betol. Kecik je dunia ni..haha..ak memang ada ingat masa chat ngan dier tu nak mintak no. yela kot2 kalau dah sampai senang la . boleh nak contact2..at least kenal r somebody..tapi peraturan Allah tu Maha Hebat, Maha Cantik. Cun je masa dier. Tau2 je dak sebelah aku tu, orang yang aku chat..haha..awesome! Kecik aku kate sebab ape..dier add hafiz by fs..n then hafiz pass kat ak emel dier. Sbb dier kate sebaya n macam ak r kot lebey kurg. Ntah ape yg mcm aku ntah..pastu..chat sikit2 ngan dier n then bleh terjumpe lak kat taylor. Dok sbelah2 jek. So..rs mcm..alahai..


Hmm..sambung2..ni dah terskip kronologi citer nih..

Xper la.kalini aku bantai melayu ..pasni ak try wat English. Sebab rs mcm xfeel r. huhu..

Hmm..lepas sarapan, dlm kol 8 suku camtuh, baru kitorang gerak. Masa dalam kete aku tak buat apa-apa sangat. Cuma menikmati panorama indah dunia kota. Hua2..aku cuba nak tido macam apa yang aku buat masa pegi USIM. Tapi tak dapat. Walau mata aku pejam, tapi tak lelap pun. Hmm..xpe r..aku tetap pejamkan mata gak. Sebabnya, semalam tido 3 jam jek. So paham2 r, penat mata..tapi tu r tak sempat nak lelap, abah mama dah suruh tengok2 jalan. Sebab dah dekat. Dah nak sampai..T_T kacau stim ak nak sambung hajat tido. Xpe2..

Pastu, bila sampai kat kolej, sesakla..hmm..pergi register..ada la student helper kat situ. Aku pun isila and sign form dia. Pastu aku tengok dekat senarai list tu, aku macam pelik sket. Orang atas aku, course dier letak sastera kemanusiaan. Aku plak dier letak Art. So macam ape beza dier?? Hmm..bukan aku pun sastera kemanusiaan ke? Pastu aku tanyer dier “ Erm..what’s the difference between sas. Kem n art? Coz in my offer letter they written there sas kem also?”

Then, the lady in-charge said,
“ Hmm.never mind. Just sign first. That one maybe you an clarify later ok?”

Ok2..i said. Hehe..Quite friendly orang tu. Baik je..hmm..pastu, masuk la dewan dier. Tingkat 1 if I’m not mistaken.

Aku masuk je, terus je ada usher macam suruh aku duduk depan2. so aku pun, memang nak cari tempat kat depan pun..hehe..apa2 pun best sebab ada usher..tak macam kat USIM. Aku datang2 mula2..xder usher pun.huhu..then dapat r row yg ke-5 dr depan. Dah duduk tu, sebelah aku tu bila sembang2..budak Sains Seri Puteri..sorang dpt vetrinar lg sorang tu engine. Lepas tu, kena hantar boring dokumen jpa sume tu. Aku tak perasan plak ada kena attach salinan akaun bank. Member sebelah memang dah buat. Hmm, aku pun keluar la . cari kedai fotostat. Dorang sume, tengah sibuk2 nak ceraikan dokumen dari buku kuning tu. Aku dah siap susun dah semalam. So, xde masalah. Cuma takde salinan buku bank tu je. Lepas tu, aku pun kuar la gi cari kedai fotostat…


Dah settle, datang balik. Lepas tu, masa tu ada kena hantar macam boring yang aku dah sign masa mendaftar tu. Ada orang yang tak hantar. Jadi, borang tu pun, dia kutip sekali. Masa ada orang kutip2 borang tu, aku macam terperasan tau. Nama sorang mamat ni. ANAS. Tapi aku xperasan r plak bin ape. Tak sempat nak usha.. Yang aku tau anas tu nama bapak dier faris. Based on nama blog abang dier. Aku pun dah terluper r lak ape nama abg dier. Aiman faris ek? Hmm..tu mcm name adik aliah r lak. Hmm..ntah something yg blakang dier faris r. aku siyes xingat lak name abang dier. Hari tu aku ingat! Haizz..jap je dah luper. Ntah camne aku bleh terperasan name dier. So ak mcm saspen sket r..wah mamat ni ntah2 dekat2 sini je. Ntah2 dok sederet ngan aku. Ntah2 sebelah or belakang ak. Haha! Pastu aku mesej dier. Tanye dier kat ner..aku cakap aku ader terperasan orang kutip borang tu ada nama dier. Pastu dier kate, dier dalam dewan dah. Tapi xcakap lak dok mane. Aku cakap, aku harap gler tak jumpe dier. Segan doe! Hoho..

Hmm pastu, speech dari Mr. Lim.. ape ntah position dier..aku tak brp catch up sgt..

Tapi bagus r speech dier. Very short but precise. Aku ade jott down some point..

Dari mula speech dier kate Taylor ni international college. Mula2 Mula2..dier cakap melayu. Lepas tu, tukar to English. sebab Almost there are students from almost 40 countries. So, you have to master English. Here we provide you many tuition to help you to improve if you not really good in English. So don’t worry.

Aku un ada dengar2 sblum ni, n ada tgk kat forum..org kata Taylor is the best private college. Sejauh kebenaran dier, aku pun tak tau. Tapi takper, no matter where we are, doesn’t really a matter coz still yet we have to make an effort.

Then, he talk about a story. About a carpenter and his boss.

This carpenter is really a dedicated and hardworking carpenter. But one day he wants to retired. Then, the boss ask him to do the very last one. Build a house. He provide everything. But this carpenter, do it just lewa..acuh tak acuh. Bcoz he dia dah penat. Something like that..at last,at the end of the day, after the house have been built, the boss give him the key of the house that he had made and said. This is you house. I want to give it as a present for you.
The carpenter is shock. If he knows that, he is building his own house, then, he will do it better. His attitude will be better.


Lesson from the
story:

- You are
the carpenter of your life! -
Build your house for
tomorrow.
- Build your future
just like you want to build your own house; your own life.

So,
what are your choices?
Attitude!
Each day you hammer a nail, Place a board or erect a wall.

You are the one that determine how much
time and energy to excel in you study.

You have a choice. IT is your life!
You build your life.
And today is your historical moment.
You are the cream of the cream.

You are the cream of the nation!

What are you going to build in your life so that you can benefit for your parents and for your beloved nations?

These make me thinking how I want my future be like...

to be continue..

Tiada ulasan: