Isnin, April 9

adik

adik,
suatu masa
aku sungguh kecewa denganmu
aku kecewa kerana kegagalanmu
untuk memenuhi expectationku

aku kecewa
bilamana engkau masih lagi
lena dengan nafsu
masih lagi lena dalam kelambu

walhal engkau sudah tahu
kita sudah tidak punya waktu
untuk bersenang-senang seperti dulu

walhal engkau sudah tahu
umat makin tenat dan haru biru

walhal engkau juga sudah tahu
engkau perlu berubah seiring waktu

wahai adikku,
aku tidak tahu
sejauh mana aku mampu

aku tidak tahu
sejauh mana dapat aku
bertahan membimbingmu
dengan penuh rasa malu
dengan penuh rasa syukur pada Tuhanku
kerana menganugerahkan engkau di sisiku

kerna aku juga terlalu
 cacat di setiap penjuru

adakala aku buntu
pabila ku melihat sayapku
'ahh inikah harunku?'
desis hati yang tidak suci itu

lebih aku rasa kecewa
kerana aku sendiri gagal membimbingmu

wahai adikku,
aku ini bukan sempurna menjadi kakakmu
jauh beza dari kakak-kakakmu yang lain
tidak selembut mereka menangani mu
tidak sehalus mereka dalam menyantuni mu

namun aku tetap menyayangi mu
tidak mahu aku biar engkau lena dalam lesu
tidak mahu aku biar engkau dibiar kaku
tidak mahu aku biar engkau ditinggalkan mati begitu!

namun antara yang haq dan yang batil
aku harus tetap teguh berdiri dengan imanku
tidak mampu mengharap pada manusia yang juga sememangnya lemah

aku harus berdiri sendiri
mengerah tenaga membina diriku dan juga kamu
untuk tetap teguh di jalan ini

adik
semoga Allah terus menyayangimu
walau aku mungkin belum cukup bersungguh menyayangimu
walau mungkin ada masa aku sengaja ignorekan kamu
walau mungkin aku letih melayani kerenah manjamu
walau mungkin aku tidak cukup sabar menyantunimu
namun kuharap Allah tidak akan menapismu

ku berharap,
Allah masih lagi membuka ruang itu padamu
untuk terus mara ke soff paling hadapan
dalam mempertahankan addeen mu

dan aku harus berlalu
berhenti berharap dengan harapan yg palsu

dan aku harus berlalu
bekerja menuju mampu
bukan terus dalam lesu

aku harus terus berusaha sehabis padu
belajar mengurus emosi yang melulu

kerana aku tidak mahu
langkah-langkah kita mati dipaku

dan membiar jahiliyyah membelenggu
yang menghalangku dari menderu laju
dalam menyahut seruan dan panggilan Tuhanku



1:43PM
mentari menyinar
209 Fort York Blvd


Tiada ulasan: