Ahad, Jun 19

saat cincin tersarung di hati..



saat cincin tersarung di jari,
aku dapat merasakan sesuatu..
merasakan satu perasaan yang sukar diungkapkan..
membuat aku sentiasa tersenyum pabila memandangnya

suatu kelainan dalam diri
'sudah berpunya'? aku disalah erti
jauh meleset dari sangkaan yang lazim menerjah diri

cincin khazinatul asrar..
tiada kata mampu mengungkap rasa ini dengan sempurna

namun saat ianya tersarung,
di jari manisku
hidupku terasa sesuatu yang istimewa
jauh di sudut hati aku memendam rasa
dan akhirnya ..

aku tidak mendamba apa-apa
melainkan redha dan rahmat-Nya
yang senantiasa tidak putus bersama
di atas transisi hidupku ini

cincin itu
bisa membuatkan aku sentiasa rindu
bisa membuatkan aku tersenyum malu
bisa membuatkan aku mahu membina rijalku
untuk bersama denganku
menagih kasih pemilik cintaku
memandu hati ke jalan Tuhanku

cincin ini
saat aku menyarungnya
seperti sudah terlekat lamanya
dari saat itu tidak pernah lekang walau sesaat cuma

cincin ini
penuh simbolik qolbi
tersirat makna tersembunyi
tersurat janji di hati
tersimpan dalam lipatan memori
suatu yang menggamit kerinduan hati
pada tanah suci-
pada harmain yang ku cintai
dan kurindui selama hayat ini
sehingga aku punya hasrat suci
andai Allah mahu menjemputku kembali
aku teringin mahu bersemadi
di tanah haram yang ku cintai
tempat dimana rasulullah bersemadi
walau perkuburan baqi' tidak pernah kujejaki
menziarahi mereka yang syahid di jalan ini
namun paling kurang aku mendambakan ya robbi
jasadku bersemadi di tanah suci

moga-moga aku dapat dibangkitkan hampir sekali
bersama kekasih-Mu yang kurindui
memohon mengharap agar syafaatnya menghulur diri
pada diriku yang serba khilaf ini

Allahu rabbi,
moga cincin ini ..
senantiasa mengundang rinduku pada-Mu
rindu untuk bersama-Mu
dalam setiap detik dan segenap waktu
senantiasa rindu untuk menziarahi baitullah-Mu
senantiasa rindu untuk menziarahi kekasih-Mu
senantiasa rindu berzikir kepada-Mu,
senantiasa rindu untuk bersama hamba-hamba-Mu
yang tidak pernah lelah dan jemu
beribadah kepada-Mu
saban waktu
di setiap penjuru
penuh syahdu
dihambat malu
untuk menghadap-Mu
tanpa iman yang sepadu


jawapan pada soalanmu itu,
I am HAPPILY engaged with alharmain!
^_^

Tiada ulasan: