Khamis, Jun 23

kena marah I :(

bismillah
makluman : ini post luahan + refleksi + memujuk hati

apsal aku je yang asyik kene marah ehhh???

hu memang la asyik kena marah kalau sentiasa n selalu ada benda yang tak kena.  hu. okay ini luahan perasaan semata. agak berbeza dari post2 entri sebelum ni since  mood n tahap iman berbeza-beza pada setiap waktu.

aku manusia biasa. ya memang manusia biasa. bukan malaikat bukan nabi. iman ada naik turun ada rendah tinggi. post yang mungkin nampak agak emo, diharap yang membaca sila-sila melontar nasihat.

kadang-kadang geram jugek. asal aku asyiikkk je sangat kena marah. marah pulak teruk-teruk pulak tu. walaupun dah biasa tapi kadang-kadang ada masa perit jugak tau. huu. kadang rasa nak nangis je tapi dah besar panjang patut tak emo n patut take it as a thing to ponder and reflect. n patut bersyukur ada lagi orang nak marah aku daripada ada orang yang langsung tak dimarahi. hu. pernah je rasa sunyi dari kena marah. itu masa-masa yang lapang yang jauh berenggang dari kapten.

 what an innocent and cute LITTLE boy!

but still aku rasa marah is not the best way to change people or get things done. whatever it is, fine. i take this as a test for me. banyakkan bersabar dengan kerenah manusia especially with people that delivered us to this world. hu. susah. it's not easy but I believe same as her. susah jugak nak bersabar n bertahan dengan anak macam aku ni. both are just the same.

ok ini luahan emo aku kepada si kenit yang umo baru setahun jagung.

 walau ketinggian dia tak sama macam pokok jagung. 
tapi fi'il dia masha Allah menguji tahap keimanan betol! 

pantang dia buat salah asyik aku je yang kena marah! ye la sape lagi yang setia menghuni rumah ni siang n malam kan? yes, aku takde adik n takpernah ade adik(secara nasabnye) maybe tak reti nak jaga budak. hu. but i'm learning.. n janganlah asyik nak marah je.. huu bisa buat hidupku tensen buk..tensennn.. n i can feel how it feel to be 'kakak' yg ada adik kecik yg tak reti jaga n bawak diri.. (erm teringat kpd something else pulak..)

but then qu, kapten marah pun memang sebab salah ko kot. budak tu manela ade akal sangat nak jaga diri dia. not even know what is good or bad. not even can differentiate yang mana satu makanan n mana satu bukan. memang la kalau anything happen to him, kapten will sue and blame you not him.

ok. kita memang tak boleh nak change pple kan. but u know we have to change ourselves first to make something or someone change.

oh si kenit yang baru setahun jagung..

ko memang buat aku kena belajar banyak bersabar walaupun umo ko baru setahun setengah.. n yes, jugak boleh buat orang lain berubah. hebat jugak ye pakcik alfarisi ni..disebabkan dia orang lain nak tak nak kena berubah.

oh yes. pada tanggal 20 jun, 2011, aku telah melakukan satu sejarah dan perubahan dalam hidup aku. even it looks like a small thing and not really matter to others but then it is like an achievement for me.

kenapa satu achievement?

well, consider memandangkan aku memang tak pernah ada adik kecik. tak pernah jaga budak. never have babies in my life for about 20 years since i was born. nama pun anak bongsu. setakat budak kecik nak agah-agah jumpa kejap-kejap tu adela like my cousins or anak-anak cousins. but then to have a little baby at home for almost the whole day, I never experience that until I am 21 years old, back to Malaysia from Canada and meet my little nephew physically not online with my own eyes, that already 1 year old I would cheer this as my little achievement.

fuh it's a challenge. apa cabaran-cabarannya menjaga seorang budak? boleh buat post entri baru! but anyways, the achievement that I made and I am glad n proud of it that I did it. Alhamdulillah Allah provides me some courage not to 'hands up'.
kisah si alfarisi yang buat 'projek' sewaktu kapten tiada. aku memang dah agak dah dia ni buat 'projek' tapi saje je buat dono.dalam hati aku dah berteriak,'dah agak dah dia ni buat projek. I can smell it! Oh no!! Faris!!!!! how dare you did it in front of me when NO ONE else!'

but then, since dah takde sape dah kat rumah n kapten tinggalkan aku sorang-sorang kat rumah dengan si kenit ni, nak tak nak memang tak bleh ngelat. huuu.. aku berkerut-kerut kat dia, cakap..'alfarisi..sampai hati u buat i camni.. asal i plak nak kena basuh bon*** u.. '..

geramnye tengok die..rase nak gigit-gigit!!

dengan muka comel dan innocentnya dia kat aku menambahkan lagi rasa,
'ahhhh tidakkk...! kenapa sekarang wahai alfarisiku..??'

but then later fikir-fikir. ok since no one at home this is the opportunityla. if ada orang lain, then orang lain yang buat.. peluang untuk belajar ye. okla, since baru dapat muntalaq, I take it as a reason patut lebih tertolak utk rebut peluang kebaikan n 'pekerjaan'.. fine. dengan tanpa pengalaman, n walau rasa geli akhirnya selesai jugak menguruskan projek tu. n aku make surekan si kenit tu wangi sewangi-wanginya n bersih sebersih-bersihnya!

perasaan? fuh. not bad. not as bad as what I think. takdela teruk n susah sangat. even nampak sangat 'yek tek' nye..

walaupun ada masa sangat geram dengan si kenit, tapi geram-geram pun rasa sayang kat dia memang dah mendarah daging. geram tu biasalah bila dia tak behave. hu agaknye camtu kot rasa geram kapten kat aku bila aku tak behave. T.T dush..!

i shud be a makcik that more lovely and instead of asyik rasa geram kat dia. hu. geram tu  geram yg sampai rasa nak gigit-gigit  kat dia n nak jerit.. ' faris...!! please behave!!'

anyways, another things to change, is mengurus rasa 'geram' tu dengan lebih baik. sebab bila aku geram sangat dgn dia, dia pun akan tunjuk the same react to me. n dia pun tunjuk 'geram' dia kat aku gak. haha. kesian-kesian. tak baik tunjuk benda tak baik kat budak kecik. kesian gak bila tengok dia tengah 'geram' n mula memberontak. huu. again, my fault. TT_TT

It's not easy to be a mummy
but to have a baby,
only for those who are lucky
that He choose to gain His greatest mercy..


Wallahu'alam. Allah knows the best.
Smile! :) (even in gloomy day)

Tiada ulasan: