Khamis, Oktober 13

dua mimpi

bismillah.

kebelakangan ini, fikiran berputar. berputar memikirkan realiti dan mimpi. hati cuba memahami. hati cuba menjustifikasi.

kelmarin, terlintas mengklik sharing oleh seorang ukhti di YG. lalu aku membaca post ditulis oleh seorang ukhti ini yang punya cita-cita untuk menjadi super saiya.

entah kenapa ya.


seolah-olah Dia berbicara padaku. 
pada waktu dan tika 
aku rasa memerlu. 
menduga suatu jawapan yang belum kutahu. 
hari semalam kubiarkan berlalu. 
walau kadang kala ia datang bertalu
membuat aku terasa malu. 
oh malu itu bertandang padaku. 
malu mengaku
namun aku tidak mahu 
syariat tidak didahulu

ah. malu malu pohon semalu
mardhotillah itu yang kutuju.
titik. 

hari ini fikiran berlegar lagi. ya. aku bersetuju.


jangan hanya disebabkan umur 'baru' menginjak dua puluh satu, 
masa hadapan engkau biar berlalu. 
berfikir juga mahu. 
merancang juga perlu
walau sehebat mana perancanganmu
namun tetap perancangan-Nya yang terbaik untukmu. 

yes. ketetapan Tuhan, perancangan Tuhan, kita tak pernah tau.
so? berusahalah sebaik mungkin!

aku suka berfikir. dan kadang-kadang terlebih fikir. aku cuba ubah cara berfikir. aku cuba belajar, belajar dan terus belajar. banyak benda lagi kena belajar. especially cara komunikasi. belajar bersabar, berlapang  dada dengan kerenah manusia yang pelbagai.

entah kenapa pagi tadi, aku terfikir lagi about the future.

aku cuba letakkan diri,

kalau satu hari nanti aku nak ada baby,
dari sekaranglah kena jaga kesihatan.
so that boleh lahirkan baby yang sihat (biiznillah).

kalau nak ada suami ada family,
dari sekarang kena belajar urus diri.

kalau nak ada generasi,
dari sekarang kena bina diri.

kalau nak ada legacy,
dari sekarang kena buang segala jahiliyyah diri.
dari sekarang kena belajar dari kehebatan orang-orang yang dah berjaya tinggalkan legacy.

kalau nak islam jadi ustaz alami,
dari sekarang kena persiapkan batu-bata yang kuat islami

kalau nak ada saham kat akhirat yang kekal abadi,
dari sekarang kenalah ....





Tiada ulasan: