Ahad, November 15

Jangan biar aku terus tertidur!

manhaj islam mampu untuk terus utuh.

kalau semua orang iman, turun ayat terus beramal,tak perlu pun polis-polis nak saman-saman.

within 100 years, tamadun dah hancur.
like infrastucture of bangunan, mana lebih baik, buat satu bulan boleh tahan hanya setahun je atau buat lama, 5 bulan boleh tahan untuk 500 tahun?

nak buat bangunan tu guna simen apa? simen kesultanan, simen demonkrasi?

gunalah simen islam untuk membina sebuah bangunan yang boleh bertahan sepanjang zaman.




tidur.

apakah aku patut membiarkan yang tidur itu terus tidur? atau lekas bangunkan dia untuk dia kembali 'hidup? atau biarkan dia 'mematikan' dirinya..?

lemah.

saatnya aku sendiri lemah kerana aku jua masih belum penuh sedar.

kamu mempengaruhi hidupku, atau aku mempengaruhi hidupmu?
hanya dua antara itu.

sibuk. apa yang aku sibuk? pekara lagho masih lagi berjalan. saatnya patut aku bekerja keras. masa makin menghimpit. semakin dihimpit, semakin itu nafsu ibarat memberontak.

sedar tak sedar, aku 'hanyut' dalam 'sedar'.

ujian satu persatu.

kena selalu selalu renew niat, renew matlamat, renew semangat. cepat betol dia expired!


kat mana la nak renew niat ni ye? kaunter tutup.. kaunter bukak.

terima kasih semut api. sudi tiupkan kembali semangatku.
Alhamdulillah.

ya Allah.
berapa kali sudah aku mendegar, kalam-kalam hikmah mu. kalam haq mu. namun sebanyak manalah aku hamburkan nya semula kepada hamba-hambaMu yang lain? manfaatnya hanya kuseorang. yang lain?

banyak menerima. tapi takpula memberi kembali..

dan saatnya semua akan kembali dihitung. hidayah yang kau beri ini, akan kembali dipersoalkan. kemana aku bawa hidayah-Mu untuk membawa manusia mengenal TUHAN? membawa manusia hanya hamba Tuhan. bukan hamba dunia, bukan hamba nafsu.

dan berapa kali sudah aku dengar, iman bertambah dan berkurang. berkurang bila buat maksiat.

dan aku masih bermaksiat kepada-Nya.masih melakukan, again and again.

stop it!
tranform NOW!

sekadar suatu luahan diri yang kian parah.

7 ulasan:

musafir ilmu. berkata...

Cinta kepada allah dengan ketaatan,
cinta kpd rasul dengan kpribadian mulia,
cinta dengan jihad dengan perjuangan,
cinta dengan makhluk dengan mentaati allah,
""Mencontohi rasul dalam peribadi dan sentiase hidup dengan perjuanagn yang pastinye MENAGIH PENGORBANAN"...

hayatilah kata2 diatas wahai sahbatku.. ade banyak yg tersirat dan terkandung dalam kata2 diatas dan bertepatan dengan kemaslahatan yg sahabat hadapi itu...:-) selamat keatasmu.... semoga sentiase thabit dijalannya... allahu yusalamak....

~Norliza Zulkifli~ berkata...

salam, sahabatku ain=)

finally, u wrote something here.
hve been waiting for ur new post.
why suddenly 'diam'?
bz myb=)
miss u=)

sahabat,
let's analyse comments given by akhi, MUSAFIR ILMU.

if we claim, WE LOVE ALLAH, let's obey Him.don't do what He forbids!

if we claim, WE LOVE OUR PROPHETS, let's behave nicely, look at our attitudes, do we follow theirs'?

if we claim, WE LOVE JIHAD, why not we mujahadah?why so fast we give up?

if we claim, WE LOVE PEOPLE OR OUR BROTHERS & SISTERS, show them how to obey Allah, then insyAllah oneday they will obey Him too.lead by example=)

sahabatku ain,
i'm here to wake u up!!!
and to get myself awake too!!!
ups and downs are norms in life.
if u feel down now,
turn to Allah.
check wut's wrong.
maybe our heart is far from Him.
if so, keep in touch with Him again.
how??
i'm sure u know=)

about sharing the message of Islam with others, don worry so much.
start with yourself 1st, believe me, if u seriously practise Islam in you, others will be 'infected'.

Ya Allah,
plz wake my sahabat up.
plz protect her.
plz make her strong.
so that she can shine as bright as atars at night.

ain syg,
niat.
ilmu.
amal.
mujahadah.
istiqamah.
mardhatillah.

salam syg=)

Tanpa Nama berkata...

Kita seharusnya perlu sentiasa 'online' dengan-Nya...selalu bermonog dalaman dengan-Nya...minta Dia sentiasa alarm kan kita...Insya-Allah, bukankah dia yang mencipta hati kita...hanya pencipta hati yang mampu mengawal hati dan iman kita...=P salam perkenalan~zara~

everjihad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
everjihad berkata...

@musafir ilmu,

syukran ya sohibi. jazakallahu khoyr kasir. ud'uni bittaufiq, bidayah wa inayah..

@liza,

mashaAllah ya ukhti. such a great advice. inshaAllah feel inspired now, to try my best and become better, inshaAllah. pray for me, ya ukhti. a do'a is such a powerful weapon that a mukmin have.

yes and yes. let's do it! let's make it true. even it is hard, nothing is impossible for Allah to make it real. because of I believe in Him so I do need to believe in myself.

yesterday, there was a beautiful word from a sister here in toronto, that sounds pretty much like this,

"stop thinking of the sins you have done. think of good things that can replace the sins"

an insight for you and me and to all of us. always think of thing that can make us better and better and NOT backward.

yeah. even i know i've slacking off quite much, but as for now, the only thing i can do is move on. what ever it is, the past thing wont ever come back. the only thing we have is NOW.

therefore, NOW is the time for us to embrace the CHANGE.

p/s: liza..ku menantimu di university of toronto..sabar menanti sayapku kemari bersama misi..

@zara,
alhamdulillah. salam ukhuwah lillah ana ucapkan buat ukhti. moga kita sentias berada dalam rahmat-Nya dan beroleh mardotillah sebagai tiket ke syurga-Nya inshaAllah.

syukran ya ukhti atas nasihat dan peringatan.

musafir ilmu berkata...

asslamualaikum...
lasyukru 'alalwajib wa syukan 'ala du'aki..."AMIN YA ROBB"

lakin ya sohabati...
maza rokyuki bi hazihil kalimah
"ku menantimu di university of toronto..sabar menanti sayapku kemari bersama misi.."...
hal fi syaian akhor??

heheheheee
ana amzah faqod...

everjihad berkata...

limaza?

la ba's ya zamili.

haza sirr.

laisa musykil fiih.