Khamis, Disember 10

Pencari jalanMu

Bismillah.

moga bicara mengundang makna.

Harini aku merantau seantero dunia maya. bermula dari Facebook yang tak berkesudahan, dan di penghujung dan dipertengahan harinya dengan youtube, artikel di ILI dan kemudiannya blog. tak sedar masa cepat berputar. dari satu blog ke satu blog aku singgah. berbeza-beza cerita dan gaya. berbeza nadanya. aku terkesan dengan satu blog ni. tulisannya ringkas, padat, penuh mesej yang bermanfaat. ada rasa sedikit iri di hati. mahu jadi sepertinya. hidup penuh inspirasi dan dieertikan sebaiknya. tanpa tiada satu pun yang sia-sia. setiap satu ada nilainya.

dah lama jugak aku tak menulis. jauh di sudut hati ada rasa kerugian, kerana setiap rencana dan episod kehidupan itu ada nilainya. tapi kadang-kadang diri terasa gusar untuk menulis. apakah menulis hanya saja-saja? suka-suka? tentang diri sendiri sahaja? untuk tatapan diri sendiri? aku masih mencari, erti hidup pada menulis. ertinya pada expression. apakah hanya meluah yang tak terluah?

apa yang aku mahukan sebenarnya?
apa yang aku cari?


berbalik pada kisah hari ni. macam-macam jenis blog. dari seorang pemuda berjiwa islam, yang punya misi dan visi dalam hidupnya. prinsip yang teguh untuk diperjuangkan dalam hayatnya. kemudian beralih kepada blog parenting. aku baca pengalaman-pengalaman ibu-ibu muda yang menceritakan pengalaman mereka mendidik anak-anak. membuka minda ku. apakah aku sudah bersedia untuk menjadi seorang ibu kelak? apa yang telah aku sediakan untuk impian itu. impian yang memenuhi syarat hadis nabi bahawa hanya anak soleh dan solehah saja yang akan dapat 'menolong' tika di alam akhir sana. dari blog yang jelas punya fikrah islami, dan juga blog seorang ibu juga, yang tak kurang hebatnya walau fikrah islami itu kurang sedikit tapi mesej-mesejnya masih segalanya baik belaka.

tulisan kali ni lebih kepada refleksi diri sendiri. pengalaman itu bukankah berharga? aku jumpa macam-macam jenis orang dalam hidup. ada yang serius dengan kehidupan, ada jugak yang main-main. bersuka ria hampir setiap masa. kadang-kadang aku takut aku tenggelam sama. tenggelam punca. teman, aku rindukan kamu. saatnya kita bersama baru ku sedar betapa berharganya andai kau di sisi. saat kita bertazkirah bersama-sama. berbicara tentang TUhan kita, kebesaran dan keagungan-Nya. bercerita tentang cita-cita dan harapan kita. cerita suka duka kehidupan. kau sahabat, kau teman. ku doakan kau sentiasa menemui jalan kebaikan dalam hidupmu.

suatu luahan dari sudut hati. dan mahu disimpulkan. apa yang aku dapat seharian ni? aku mulakan hari dengan mencari kelebihan solat dhuha. dan aku dapati terlalu banyak kelebihannya. dan saat mencari, aku terjumpa satu hadis. sebaik-baik manusia adalah orang yang banyak memberi manfaat kepada orang lain. manfaat. itulah perkara yang dititiberatkan. apakah perkara yang aku buat ni semua bermanfaat? boleh jadi ya dan tidak. dan aku mahukan ia bermanfaat dan tidak sia-sia. aku mahu buktikan, ia tidak sia-sia.

di sini, aku kongsikan blog-blog yang aku kunjungi satu hari ni. (tanpa dirancang).

harapnya ada manfaat. ilmu itu nabi berpesan harus disebar-sebarkan. namun, dalam 'kebaikan' ada juga keburukannya. buruknya ialah, melawat blog ini patut ditangguhkan. sebab? aku tak menelaah lagi untuk peperiksaan minggu depan. tapi, tak mengapa. dalam hidup memang ada give and take. ada kos lepas. aku pilih untuk terus baca blog-blog yang menarik pada aku. untuk aku kutip kalam hikmahnya untuk dijadikan pedoman hidup. paling menarik, ialah blog senior aku masa kat sekolah dulu. dah kawin dah dia. tua setahun dari aku. dia yang aku kenal memang strong character. matang dalam perilaku. semangat dan sangat dedikasi. ada beberapa ayat yang aku terkesan dan jugak blog-blog lain pun.

simply put, things that i learnt today:

1. about prinsip hidup. tulis dengan pengalaman. prinsipnya, untuk menyampaikan mesej.
2. ajar anak-anak sejak dari kecik bagi tazkirah - asasnya bina keyakinan anak kecik untuk berucap
3. susu ibu yang terbaik. parenting. anak-anak jangan biar dia tidur seorang sampai umur 5 tahun atau akil baligh. jadikan anak-anak pintar dan bijak. not to get no.1 or first class.
4. "i'm not afraid to commit''. her words really inspire me.

but still i do remember what my mum said lately. well, for that case, i leave to Him to decide. I just want to try my best, to be a better person. and I'm thinking by 'that' might be I can be better. the only thing I'm thinking is to be better. but He knows better than me. Might be what I'm thinking good and better is actually not good ever. Wallahu musta'an. To Him I pray for the best for the rest of my life. May Allah grants me with patience and strength to strive with those challenges in my life right now.

fair enough. I learnt that from my senior, kak syaz, something like this that she said,
I realize that when I set goals that seemed impossible at first, I will become 170% dedicated and thus I will push myself beyond my own limits. It is no different with this current situation. I am not afraid. It could even be an encouragement. Something is only a baggage if you see it as a baggage.
i truly agree with her. In life, I believe in BELIEF. you are what you believe in. indeed, belief is something in myself. In fact, I am here now, because I believe it I will be here. Faith that the other thing. My story not as others. I've being tested even more to be here, to where I'm sitting and standing right now. Only by His will I'm here. I put my trust on Him and truly what I believe came true and real. The same thing. I am shy enough to say my reason. Enough only if He know the main I reason I want it. In other aspect, what I want is that not afraid with challenges. Take the step further with brave heart, confidence and faith. Challenges will always there. it is Only how we face it. a quote from american senator,

We face a challenge -- no matter how great -- because we know that on the other side there is always hope.”

I don't know why but I'm indirectly always facing something that really challenging. Challenge my ability and what I believe in. I truly believe nothing is impossible. no. I know He hears my prayer that I make everyday. I believe it will be my day one day. wait and see. wait patiently. du'a always in me.


sometimes, i'm thinking maybe i'm too idealistic rather than be realistic? but hey..isn't that those are pictures in mind. perception and imagination indeed. we the one that create it.what so ever, i should stop for now and also stop stalking people's blog. you can do that later, qu. prioritize your work! hmm..but sometimes you know what, what comes around I just get to it. sometimes good sometimes might be not. but I just feel, I don't want to be a robot. I want to be a human that not robotic. everything has been programmed. study this life with broad mind.

I asked kak zaffan, the owner of the blog, that I wish to have writing like hers, beneficial indeed. I asked where to start. I used to ask this question to my friend before and she always said that the answer always lies in me. Ardently true.

ok then. what in my mind, actually there's a lot I want to do! such as I want to improve my English, practice grammar more for upcoming essays. improve writing skills, and research skills so that I can be productive. NExt semester indeed is such a big challenge and tricky. That might determine whether will I still be here next fall and winter, or else will back home(hopefully that will not be).

So far living here, I don't know what's so good about it.

pen off.
everjihad(always struggling)
66 Madison Avenue.

3 ulasan:

muhammad fakhruddin berkata...

Assalamualaikum,
tulisan ini mengimbau kembali hari pertama saya berblog.
Nak Tulis Apa?
Terkenang antara tulisan zaman-zaman awal(walaupun baru setahun berblog, he3x)hanyalah coretan ringkas 2-3 perenggan,bermain-main warna fon,sesekali copy&paste,pernah juga terkena writer's block...

Insya Allah,sedikit demi sedikit, dari masa ke masa kita temui rentak diri =)

Juga Yang Masih Mencari

tm berkata...

salam.ya ukhti,be strong in this path of dakwah&tarbiyyah.insya-allah.GOD will help u.take care of your iman&amal.the knowledge u gained,must be use wisely.ilmu&amal must be in the same pace.nice writing&sharing experience.really can be the wasilah of hidayah to those who read it,insya-allah.keep it up.remember this hadith قل أمنت بالله ثم استقم-said,i believed in Allah&istiqamah lah-.salam

leokid berkata...

waa..dah maju, da ade facebook ;))